Oleh: Pashaa Oo Rimbarra Anglers

Trip kali ini kami ingin berkongsi sekali lagi pengalaman memancing ikan tapah (Wallago leeri) di Sungai Pasai yang terletak di Sibu, Sarawak.Trip kali ini diketuai oleh saya sendiri dari Team Wallago Hunter Sibu dan sahabat saya Donald, tekong kami Wilson Pilo.

Tewasnya Tapah Lubuk Sungai Pasai Siong

Seawal jam 6.00 pagi kami bertolak dari bandar Sibu menuju ke jeti yang terletak di Rantau Panjang. Perjalanan kami dari jeti menuju ke lokasi Sungai Pasai Siong memakan masa lebih kurang dalam sejam setengah menggunakan enjin 9.9 hp.

Setelah sampai di lokasi sungai Pasai Siong kami telah menemui air surut maka harapan kami memang tipis jika paras air rendah. Namun itu tidak mematahkan harapan kami dan kami terpaksa menunggu air masuk pasang dalam jam 2.00 petang. Menunggu air pasang masuk ke dalam anak anak sungai. Teknik yang kami gunakan kali ini ialah casting dan trolling. Pada petang itu kami pun mencuba tanpa putus asa.

Tewasnya Tapah Lubuk Sungai Pasai Siong

Akhirnya berkat kesabaran kami bertiga membuahkan hasil salah seorang caster kami encik Donald strike ikan tapah seberat 1.6kg ini. Beliau berjaya mendapat lesen idaman para caster ini menggunakan teknik casting menggunakan lure K2 Tractor Floating 3.5. Lure floating selaman 3.5 meter amat sesuai untuk digunakan menjinak kan sang tapah ini.

Rod Abu garcia 20-25 lb heavy game.dan mainline 25lb leader 30 lb Sufix

Ikan tapah ini suka bermain di tepi rumput dan pusaran persimpangan air yang kuat. Untuk memujuk ikan ini haruslah bersabar dan jangan mudah berputus asa. Bukan senang nak dapat lesen yang rare ini.

Selepas setengah jam kemudian akhirnya saya mendapat sambaran menggunakan teknik trolling. Kali ini ikan tersebut berjaya ditewaskan menggunakan lure Zerek floating selaman dalam 3.5meter.

Tewasnya Tapah Lubuk Sungai Pasai Siong

Faktor utama memancing ikan tapah ini paras air haruslah pasang besar dan ini boleh membuahkan hasil. Kami begitu gembira sekali kerana trip kali ini Zerek floating 3.5.

Rod Shimano SLX 10-20lb mainline 20 lb sufix leader 50lb sufix lure zerek floating 3.5

Setelah senja kami pun bertolak balik ke jeti dan kami amat berpuas hati trip kali ini amat membuah hasil yang memuaskan. Terima kasih Majalah Umpan kerana sudi berkongsi pengalaman dan cerita kami dari team Wallago Hunter Sibu. Semoga kita berjumpa lagi di lain hari.

Tewasnya Tapah Lubuk Sungai Pasai Siong

Jika berminat ingin menduga sang tapah di Sungai Pasai Siong ini yang terletak di Sibu Sarawak bolehlah menghubungi saya dan tekong Wilson Pilo di talian 0124264440 / 0194674788 InsyaAllah kami akan usahakan.