IKLAN

 

Setiap apa yang anda lakukan khususnya dalam hobi pasti ada pendorong, termasuklah dalam hobi memancing. Ada yang terinspirasi dari ayah, datuk, nenek ataupun rakan. Anda pula siapa yang mendorongnya? Jom kongsikan dengan kami siapa idola anda yang membuatkan anda megah memiliki hobi memancing!

 

Masa kecil-kecil dulu minat memancing ni timbul bila tengok orang tua balik bawa ikan besar. Perasaan teruja dan nak try cuba pula. First time aku dapat ayam makan umpan kat pancing… jalang punya ayam! Ada ke patut ayam makan umpan cacing yang aku sangkut kat mata kail tu ayam belasah dulu… tak memancinglah jawabnya ayam bawa pancing lari.

Hari kedua tu orang tua pesan jangan sangkut umpan dulu kat mata kail… sangkut kt sungai. Baru aku faham memancing tu macam mana… pencabar cacing ni memang sentiasa ada kat kampung. Pantang tengok orang korek cacing mesti ayam ada temankan… silap-silap kalau bekas cacing tu tak kena sorok memang habis dimakannya.

– Jang Rambo

 

 

Bak kata orang bapak borek anak rintik. Ayahlah yang membawaku terjun ke dunia hanyir ni. Sejak kecil asyik ikut dia mancing segenap tempat yang dia terdaya bawa. Dia berenti mancing lebih 10 tahun sementara menunggu adik-adik membesar dan kini kami sama-sama terjun kembali ke dunia hanyir. Baik cerah, hujan, ribut di tengah laut mahu pun di atas darat, kami tetap mencari peluang utk memenuhi hobi ni bersama-sama dengan adik beradik serta abang ipar. Nasiblah kan lahir dalam keluarga hanyir. Hehehe…

– Fendy Ja’apar

 

Minat mancing masa bebudak lagi. Bermula dengan ikan puyu serta haruan di bendang. Kemudian bermula pula di pantai hinggalah terjebak laut dalam. Damai rasa hati bila dapat mancing… Alhamdulillah.

– Nazim Cik GP

 

IKLAN

Arwah ayah teman le yang ngajor. Idola teman tu. Seronok ngail ikan puyu umpan anak kronge… memory of another day.

– Amer Hamat

 

 

Saya mula terjebak dalam dunia hanyir sewaktu tadika dengan sepupu saya Capit Sharafi. Bermodalkan 30 sen (tali dan mata kail). Rod kami guna batang merding @ buluh. Alhamdulillah, sekarang pun masih setia dengan hobi yang hanyir nih. Ditambah pula dengan orang tua saya yang juga antara sebab utama saya terjebak dalam dunia hanyir.

– Farid Rosman

 

Kampung halaman pendorong kuat… maklum sajalah aku anak pulau. Jadi automatik memang gila mancing…. lagi pun tak payah bermodal besar nak mancing… memang sempoi ohhhh.

IKLAN

– Leeyast Nuryasrieaniq

 

Memancing… dari budak-budak lagi sampai la ni tak habis-habis memacak. Kekadang kolam kecik lupa nak pacak. Ops!

– Van Sewa Klpj

 

 

Hobi hanyir yang merapatkan aku, abang aku dengan bapak aku. Dulu sanggup gago ikan dalam lubang lumpur kalau ada air ditimba kalau tak boleh ditimba baru dipancing. Kalau balik kampung abah mesti kirim jaring ikan sepat. Bila abah seronok dapat pancing ikan aku pun jadi seronok…. buat masa ni abah pun dah 70 lebih tapi boleh lagi pergi mancing…. nanti cuti kita pergi mancing sama-sama ye abah….

– Norezwan Ahmad Tabot

 

Ikut pak cik mancing masa umur darjah 5… terus DNA mancing meresap kat dalam diri. Sampai sekarang masih tak jemu-jemu mancing.

– Ammar Drifter

 

Ibu dan ayah… ketika memancing di kolam arwah pak ngah n arwah mak ngah… sibuk memancing ikan talapia… tetiba saya menaikkan ikan haruan bagak… umpan cengkerik dan sulam cacing…. umur masa tu darjah 4.

– Khalid Hamzah

 

 

Minat sejak dari dalam perut mak lagi… hehehe. Mancing, jala ikan, jerat burung memang takkan luput dari jiwa aku…!

– Shahidan Pakdan

 

Baru suka mancing saat remaja… diajak kawan mancing di sungai dari atas pohon.
– Jhon Jones