Kehadiran spesies haiwan mamalia yang besar di sini seperti gajah, badak sumbu, tapir dan harimau menjadikan Royal Belum sebuah hutan simpan yang amat istimewa.

Royal Belum bukan sahaja sebagai pintu gerbang tetapi rumah kepada khazanah alam semula jadi yang unik dan penting.

Tetapi bagi saya, Hutan Royal Belum merupakan antara salah satu lokasi memancing terbaik di negara kita dengan lambakan ikan sungai pergunungan yang masih terpelihara populasinya.

Kerana itulah saya tidak mampu untuk menolak pelawaan dari Geng Tapah Sebat (GTS) untuk menyertai trip trekking di Royal Belum.

Selepas perancangan rapi dibuat, saya bersama beberapa orang ahli bergerak dari Bandaraya Shah Alam menuju ke Pekan Gerik untuk berkumpul bersama GTS yang terlebih dahulu telah tiba lebih awal daripada kami.

Selepas bermalam di Pekan Gerik, kami mula bergerak ke Jeti Tasik Banding selepas subuh untuk menuju ke Hutan Royal Belum.

Mula Bergerak.

Setibanya kami ke Jeti Tasik Banding, kami dikejutkan dengan air tasik yang sedang begitu tinggi sehingga menenggelamkan beberapa buah kedai yang berada di tepian tasik.

Ini telah membuatkan kami bertanya-tanya bagaimana pula keadaan sungai di dalam hutan yang hendak ditempuhi kami nanti.

IKLAN

Setelah memunggah beg, makanan dan segala kelengkapan berkhemah, kami meneruskan perjalanan yang dirancang dengan menaiki tiga buah speedboat yang telah ditempah. Kami seramai 18 orang terasa teruja sepanjang perjalanan.

Ekspedisi Royal Belum (part 1)

Selain itu, 3 orang guide dan 2 potter orang asli turut menyertai kumpulan kami sebagai panduan dan pembantu semasa berada di dalam hutan nanti.

Selepas selesai membuat pendaftaran masuk, speedboat terus di hala menuju ke Sungai Kejar iaitu tempat bermula perjalanan trekking kami nanti.

Paras air tasik yang tinggi telah memberi kelebihan buat kami. Bot yang dinaiki mampu mudik lagi ke hulu Sungai Kejar sekali gus menjimatkan perjalanan kami sekurang-

kurangnya sejam kerana seperti tahun-tahun yang lepas, ekspedisi ini telah mengambil masa selama 4-5 jam trekking untuk sampai ke kawasan base camp.

IKLAN

Akhirnya jam 11 pagi, bot kami tiba di Sungai Ketir dan kami bersiap sedia untuk memulakan perjalanan meredah hutan. Perjalanan ternyata amat sukar.

Berjalan mendaki dan menuruni bukit amat memerlukan banyak tenaga dan kekuatan fizikal.

Keadaan cuaca yang kerap hujan menyebabkan tanah menjadi licin dan amat merisaukan kumpulan kami.

Ekspedisi Royal Belum (part 1)

Kami juga terpaksa menempuhi banyak anak sungai sepanjang perjalanan. Ia tidak termasuk dengan serangan pacat yang tidak terkira banyaknya. Beberapa ketika kami berhenti berehat mengumpul kembali tenaga untuk meneruskan perjalanan.

Laho

Pelbagai liku-liku sukar terpaksa ditempuhi. Tetapi dengan semangat kental dan mental yang kuat, pada pukul 4.30 petang, akhirnya kami tiba di satu lokasi berhampiran dengan Laho iaitu kawasan yang digelar Kajang.

IKLAN

Penat lelah kaki menjelajah hutan rimba terasa amat berbaloi. Kelihatan beberapa lubuk yang berpotensi untuk memancing. Tetapi sebelum itu, khemah dan tempat tidur perlu didirikan terlebih dahulu.

Selesai semuanya, kami memulakan acara casting di gigi jeram yang terdapat di kawasan perkhemahan kami.

Hanya sekali lontaran, spoon Abu Island II milik Co’ort telah disambar oleh Sebarau (Hampala macrolepidota). Begitu juga dengan beberapa orang rakan yang lain.

Terbukti kawasan ini memang kaya dengan ikan pergunungan dan kami berjaya memperolehi banyak lagi sebarau selepas itu.

Ekspedisi Royal Belum (part 1)

Selepas puas dengan acara casting sehingga senja, kami bertukar kepada pancingan dasar. Umpan sawit peram dan cengkerik digunakan untuk memancing dasar. Sawit sebiji atau hirisan sawit kami sasarkan untuk mengumpan ikan kelah, kejor dan tengas.

Manakala cengkerik, untuk baung akar. Spesies bermisai yang mempunyai bentuk fizikal lebih kurus serta badan yang panjang berbanding ikan baung biasa sudah semestinya menjadi target kami kerana isinya cukup enak jika dibakar atau digoreng garing.

Malam pertama, beberapa ekor ikan baung dan tengas juvenil telah berjaya kami dinaikkan sebelum mata kami masing-masing tidak mampu untuk bertahan. Badan yang keletihan disebabkan perjalanan mencabar siang tadi membuatkan kami tidur lebih awal.

Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI!