Laut Andaman merupakan salah satu lokasi memancing yang terkenal di serata Asia Tenggara.

Laut yang merangkumi empat buah negara iaitu Thailand, Myanmar, Indonesia dan Nicobar (India) merupakan syurga bagi pemancing yang mengidamkan ikan bersaiz gergasi.

Yellow fin tuna, ruby snapper, giant grouper, wahoo, dog tooth tuna, black marlin dan banyak lagi spesies ikan yang boleh dipancing di laut Andaman.

PULAU SIMILAN, PHUKET

Akhirnya peluang mengunjungi Laut Andaman telah terbuka sebaik sahaja saya menerima jemputan untuk kunjungan eksplorasi ke sana.

Apabila bercerita tentang laut Andaman, pastinya pemancing akan terbayangkan Burma Bank kerana ia merupakan lokasi paling popular di Laut Andaman.

Tetapi kunjungan saya kali ini di Pulau Similan yang terletak di Phuket. Kos dan perjalanan ke sana hanya separuh berbanding perjalanan ke Burma Bank.

Pulau Similan yang berada di Laut Andaman tetap mampu memberi kepuasan memancing seakan-akan berkunjung ke Burma Bank.

Trip Retro : Tawan Monster Koh Similan – part 1/2

Pulau Similan yang berkeluasan 5.4 batu persegi merupakan pulau kerdil yang mempunyai peranan utama dalam sektor pelancongan di Thailand.

Pulau Similan atau disebut Koh Similan terletak hanya 46 batu nautika dari Phuket kaya dengan khazanah taman laut antara tercantik di dunia serta keindahan panorama dan pantai ini sering dikunjungi oleh pelancong asing terutama dari negara barat.

Pulau yang menjadi syurga kepada penyelam ini sentiasa sibuk dengan kunjungan pelancong asing tanpa henti.

PERJALANAN 1200 KM

Perjalanan kami bermula dari kota metropolitan Kuala Lumpur. Sebanyak tiga buah kenderaan pelbagai guna dan 4×4 akan berkonvoi dari Kuala Lumpur ke Phuket.

Setibanya kami tiba di sempadan Thailand di Bukit Kayu Hitam, Kedah, kami menanti ketibaan Cikgu Shamwen yang berperanan sebagai organizer trip ini.

Kehadiran beliau juga bersama-sama rakan-rakan pemancing lain dari utara yang akan berkunjung ke lokasi yang sama.

Untuk ke Pulau Similan kami akan memandu kenderaan menuju ke Phuket. Jika dikira perjalanan kami dari Kuala Lumpur hingga ke jeti, kami akan melalui perjalanan pergi sejauh 1200km.

Ini bermakna perjalanan pergi balik sejauh 2400km! Perjalanan yang jauh ini amat meletihkan dan memeritkan kami.

Trip Retro : Tawan Monster Koh Similan – part 1/2

Ditambah pula dengan harga minyak di Thailand yang lebih mahal berbanding negara sendiri.

Harga diesel untuk kenderaan 4X4 bernilai RM3.38 seliter perlu dibayar oleh kami untuk mengharungi perjalanan yang jauh ini.

Selepas hampir 20 jam memandu tanpa henti, akhirnya kami tiba di pusat peranginan terkenal dunia iaitu Phuket.Di sana kami membuat pendaftaran masuk di sebuah hotel bajet untuk bermalam.

Walaupun kami telah sampai di salah satu pusat peranginan terkenal dunia, semuanya tidak kami pedulikan gara-gara terlalu letih mengharungi perjalanan yang begitu jauh.

Kami hanya singgah sebentar untuk makan malam dan masa selebihnya berehat. Keesokan harinya kami bangun seawal pagi dan menyambung semula perjalanan kami menuju utara Phuket di Thap Lamu Pier dan 2 jam perjalanan diambil untuk ke sana.

Di Jeti Thap Lamu Pier kami menanti bot milik tekong Sai Yan berlabuh. Selepas menanti selama setengah jam, kami pun bekerjasama memunggah segala peralatan memancing kami ke dalam laut.

Ternyata bot milik tekong Sai Yan ini amat selesa. Bot ini lengkap dengan bilik tidur yang selesa, bilik air, popping deck, plug elektrik, meja makan, GPS dan sonar.

Cuma bot tersebut tidak dilengkapi dengan rod holder. Nasib baik kami telah bersiap sedia membawa rod holder dari rumah.

AYAM DAN ITIK MEMANCING BERSAMA

Masalah… masalah… masalah…! Itulah yang bermain di minda kami apabila mendapati tekong Sai Yan tidak pandai berbahasa Inggeris apatah lagi Bahasa Melayu.

Awak-awak beliau juga hanya mengetahui beberapa patah perkataan sahaja. Memang menjadi adat setiap kali kami mengunjungi tempat baru, pasti ada pengalaman dan kesukaran yang perlu kami hadapi.

Trip Retro : Tawan Monster Koh Similan – part 1/2

Walaupun ekspedisi jelajah Pulau Similan ini telah menjadi seperti trip ayam dan itik. Itu tidak mematahkan semangat untuk kami berkomunikasi dengan tekong Sai Yan.

Kami berkomunikasi dengan tekong Sai Yan menggunakan bahasa isyarat dan berpandukan gambar ikan di majalah  sebagai rujukan beliau.

Selepas berbincang dengan tekong menggunakan bahasa isyarat tangan dan gambar, akhirnya tekong Sai Yan bersetuju membawa kami ke lubuk terbaik beliau untuk mencari

ikan sasaran kami iaitu kerapu hitam (Kertang, Giant grouper atau nama saintifiknya Epinephelus lanceolatus) yang begitu tinggi nilainya di pasaran.

Perjalanan kami ke lubuk pertama akan mengambil masa perjalanan selama 6 jam. Sepanjang perjalanan ke sana, kami cuba berkomunikasi dengan tekong untuk mencari lebih maklumat.

Walaupun perbualan kami dengan tekong seperti perbualan ayam dan itik, Sai Yan kelihatan amat peramah dan cuba sebaik mungkin memberi maklumat yang kami inginkan. Kadang kala, sempat juga dia berjenaka dan bergurau dengan kami.