IKLAN

 

Pengalaman disengat ikan menjadi lumrah dalam kalangan kaki pancing. Sakit sengatan tak sedikit pun menghalang untuk terus memancing, apa yang penting keselamatan diutamakan.

 

Tok Lipan Pwc

Pernah kena sengat obor² ketika sedang casting dlm air. Sakit hingga sesak nafas. Nk minta tolong kami ada di pulau terpencil dari org. Last² aku teringat petua org tua. Jika terkena sengat obor² lumur tempat kena sengat dengan air kencing. Apa lagi tanpa berfikir pjg aku terus buat… tau apa yg jadi??? Jenggg!!!! Alhamdulilah betul² jd… kesakitan beransur kurang. Kadang² kita xperasan yg penawar ada dgn kita.

 

G Wan Lebo

Kena sengat baung, nasib baik ada batang keladi, kurang denyutannya, petua orang kampung.

 

Mohd Hafiz Razali

Penah kene sengat ikan kitang… panas bisa ikan ni wat hilang mood mancing. Pemancing tegar je yg dapat pengalaman cenggini.

 

 

Nazri Rahim

Pernah gak kena sengat dengan ikan keli. Masa tu berkubang dalam paya untuk menangkap ikan ikan darat. Dengar cite sengat ikan laut lagi dasyat. X pnh lagi kena. Ape-ape pun sentiasa berhati hati semasa mengendalikan ikan yang bersengat.

IKLAN

 

Jashaniesyam Salleh

Sengat ikan semilang… sakitnya tuh di sini. Mau tau la sapa besa kena… haha.

 

Jack Hundreds

Petua ayah sy bila trkena sengat ikan tu, ludah dtempat kne sengat tu dan amik segumpal tanah gsok kt tmpt tu. Ble sy mncing jauh dri darat ayah slalu pesan jgn lupa bwa tnah dlm balang. Yelah tkot ap2 jd jauh nk dpt kn prtlongan.

 

 

Amir Saifudin Ahmad

IKLAN

Zaman kanak-kanak saya belum kenal banyak speisis ikan, yang saya tahu janji ngail jika ada peluang. Masa itu saya darjah 6 dan tinggal dengan bapa di Kuching. Bapa selalu kirim barang kepada keluarga di Sibu dengan kapal laut. Sementara tunggu kapal berlayar saya cuba-cuba pancing. Selalu juga dapat udang galah, tp hari tu saya dapat ikan sembilang api (ekor berwarna merah). Sangka saya keli. Masa buka mata kail, ikan mengelepur dan terkena durinya pada hujung jari. Tak sakit mulanya cuma darah berciciran keluar. Masa nak basuh ayah nampak. Kenapa? Kena petik (sengat) keli…. “Mana ada keli kat air payau, itu semilang api!!! Malamnya saya tak tahan bisa… kena bawa hospital untuk suntikan. Tak dapat tidur sampai pagi kerana bisa berdenyut-denyut. Kepada yg baru mula nak berjinak-jinak dengan dunia pancing, sla berhati-hati.

 

Fadly Zaid

Kena dah sekali specis ikan duri kt Pulau Ketam. Ikan tengah melompat… kite nak ambil playar. Sekali zaappss!! Tercucuk duri tepi insang. 2 jam menahan bisa atas bot. Rasa macam nak nangis oo!

 

Ahmad Hazranshah

Pernah rasa penangan ikan kitang… tercucuk kat jari hantu, betul2 celah kuku… rapat sampai tulang plak tu. Time tu tak tau ape2, kebetulan ada minyak cap kapak dlm poket. Sapu je… hahaha sakit bisa ikan melebihi pedih minyak cap kapak.

 

 

Hairil N Iena

Bnyak kali dh kene sengat ikan, dri kecik main kubang pedap ikan, keli, sembilang… pas2 start men laut main pegang je ikan depu ngan kitang. Memg betul2 xtau mane spesis ikan bisa kt laut ni, tau2 rase kebas2 tgan, selawat bace 3qul dlm 15minit liang roma kluar cm peluh pas2 ilang sakit. Pegang ekor pari walau xkene sgat pn bleh rase kebas tgan… lpas2 dpt ikan men cabut pkai playar je dh.

 

Emy De Kua-Lure

Sy pernah kene sengat ikan tuka, walau pon terkena duri die yang dah dipotong tapi kesannye dari air mula nak pasang sampai air kembali surut masih terasa. Serik dah mancing dalam gelap.

 

Thylord Zuels

Pancing parit jer… kena ikan temekung saja pun dah boleh jadi kebas jari-jari.

 

Mohd Shaharol

Kitang… sangat berbisa walaupun besar duit lima sen. Pernah kena.. bengkak. Guna petua tekong.. selawat tiga kali, celup tgn yang bengkak di dalam lumpur. Alhamdulillah… Lima minit lega sikit.

 

Dady Agurl Chia

Sy pernah kena sengat iting utik, aduhh sakit bah. Langsung tidak dapat tarik keluar pasal telampau dalam masuk isi, apa lagi darah banyak keluar. last2 paksa bawa hospital, ikan utik pun ikut skali. Kena ketawa kan lagi tu oleh nurse2… mau marah pun, sudah salah sendiri. Sendiri yang cuai. Cerita pancing udang, utik yang naik. Pesan untuk kawan2 kaki pancing, kalau strike ikan yang pandai sengat atau ada iting, jangan lupa buang dulu duri ikan, jangan nak tera sangat hehehe.