Bentuk badan longfin snake eel atau atau nama tempatannya sesirat dan belin sangat memanjang. Mulutnya cukup besar dan sirip dorsal bermula di atas sirip pektoral; hujung ekor tanpa hujung, hujungnya runcing dan sirik pektoral terbentuk dengan baik.

 

IKLAN

Warna kepala dan tubuh coklat kekuningan, bahagian dorsal lebih gelap sementara sirip dorsal dan sirip anal berwarna coklat tua. Panjang maksimum untuk spesies ini adalah sekitar 100 cm dan mendiami perairan pantai dari dasar berlumpur.

 

 

Sesirat merupakan haiwan laut yang mampu hidup di kawasan air payau hingga ke air tawar dan lazimnya lebih mudah ditemui di kawasan dasar berkarang berkedalaman 1 hingga 20 meter.

 

Taburannya meliputi Indo-Pasifik, Laut Merah dan Afrika Timur ke Polinesia Prancis, utara ke Kepulauan Ogasawara, selatan ke Australia. Spesimen dewasa mampu memanjang sehingga 108cm namun spesies yang ditemui sekitar 50cm.

 

Sesirat memiliki gigi molariform, multiserial pada rahang, intermaxillary dan vomer. Sirip dorsal dengan tepi gelap yang lebar. Bentuk tubuh bersilindir seperti ular, terkompresi hanya di sepanjang hujung ekor yang ekstrem.

 

 

IKLAN

Lubang hidung bahagian depan, lubang hidung bahagian belakang sepanjang tepi bibir bawah; median sirip tidak terus menerus ke belakang; hujung ekor yang kaku dan tidak berhujung.

Variabel warna kekelabuan hitam hitam atau coklat. Spesimen dewasa memiliki kulit yang keriput.

 

Mudah ditemui di lagun dan muara, kadang kala memasuki air tawar. Seringkali ditemui di saluran pasang surut di mana kelompok kecil berkumpul, dan biasanya terlihat hanya dengan kepala terbuka. Terperangkap paling sering di daerah pasang surut dan muara.

 

 

Taxonomy

Kingdom: Animalia

Phylum: Chordata

Class: Actinopterygii (Fishes)

Order: Anguilliformes (Eel)

Family: Ophichthidae (Snake Eels)

Genus: Pisodonophis

Species: P. cancrivorus (Richardson, 1848)

Binomial name: Pisodonophis cancrivorus

 

Nama umum tempatan

Belin, belin sirip panjang, belut, belut Laut.

Nama global

Burrowing Snake Eel, Estuary Snake Eel, Longfin Snake Eel, Longfin Snake Eel’s

 

Sesirat sebagai umpan memancing

Sesirat atau belin… sama je. Sesetengah tempat panggil lain. Lebih kurang mcm belut, tapi yang ni orang tak buat makan.

Kalau kaki pancing dapat, dia akan belit tali perambut kita sampai perambut tu dah tak boleh pakai lagi. Lendir dia pun agak banyak dan berbau hanyir.

 

 

Biasanya orang guna umpan ni biar sesirat kering dulu baru cangkuk pada mata kail. Tapi kalau guna terus pun tak jadi masalah. Sesirat ni kalau kecil pakai sekor-sekor cangkuk kat mata. Kalau besar korang potonglah kasi cun-cun kat mata kail.

 

Umpan ni memang lambat sikit nak dapat strike, tapi kalau dapat strike biasanya saiz mega. Ikan yang kerap makan umpan sesirat ni ialah belukang, pari dan juga jenahak.