Saya, Arman, Ah Chong dan Renly bertolak menaiki kereta dan tiba di Jeti Lumut ketika hari masih gelap. Selesai solat Subuh dan bersarapan, kami bertemu tekong, Thomas. Tidak dilupakan bekalan makanan yang sudah siap ‘ditapau’ sebagai bekalan di atas bot nanti.

Jam 7.30 pagi bot terus dipacu menghala ke Pulau Sembilan. Sebelum bertolak, kami mendapat khabar angin ikan sudah berkurangan di sini akibat kemasukan bot pukat.

Tetapi kami tidak terlalu gusar, kerana ikan bagi kami bot pukat pun sebenarnya tidaklah sesuka hati melabuhkan pukat di merata tempat, terutama berhampiran pulau yang mana akan merugikan mereka juga.

Kami berserah kepada Allah dan yakin masih ada banyak tempat yang sangat menyeronokkan untuk memancing dan melayan ikan yang kasar. Saya ke sini cuba untuk casting dan juga belajar untuk jigging.

Kami tiba di sekitar Pulau Sembilan sekitar jam 9 pagi. Thomas mengambil kedudukan berhampiran satu teluk di bahagian pulau dan kami cuba jigging di situ.

Cubaan saya menggunakan jig bewarna oren 20 gram, berjaya memperdaya mangsa. Larian padu hingga ke bawah bot menunjukkan ia adalah ikan GT. Agak puas juga melayannya memandangkan saya menggunakan set ringan.

Selepas itu, beberapa ekor GT lagi saiz bawah 2 kg berjaya kami naikkan selepas itu. Menjelang tengah hari, kelibat GT yang dicari langsung tidak ada. Kesempatan itu, saya gunakan untuk cuba-cuba untuk bottom dengan menggunakan isi ikan kembung.

Disebabkan alun agak tenang, mata pun kian layu dan hampir terlelap. Ketika itulah drag kekili saya berbunyi kuat, lantas mengejutkan semua yang ada di dalam bot.

Saya menahan asakan, tetapi ikan di bawah cukup kuat membenam ke bawah. Namun 20 minit kemudian, akhirnya naik seekor jenahak yang saya anggarkan beratnya sekitar 4 kg.

Rakan lain yang melihat saya berjaya menaikkan jenahak turun mencuba bottom dan berjaya menaikkan beberapa lagi ikan bayan dan telinga gajah.

Sehingga petang, kami mencuba lagi untuk jigging dan akhirnya, berjaya menaikkan beberapa ekor GT, talang dan juga kerapu. Sekitar jam 5 petang kami mengakhiri trip dan kesimpulannya, walaupun ia singkat tetapi tetap lumayan.