Tip Asas & Penting Memancing Jenggo

Udang galah atau jenggo merupakan spesies hidupan air tawar/payau yang menjadi idaman ramai pemancing kerana dagingnya yang sedap dan harga pasarannya yang tinggi.

Permintaan tinggi terhadap udang galah membuatkan ia menjadi buruan kaki pancing sama ada untuk dijual atau makan sendiri. Tapi nak mancing udang galah bukannya mudah.

 

Pertama, yang paling penting nak pancing udang galah adalah lokasi. Kena tahu tempat udang lepak. Terdapat dua tempat utama rumah udang galah iaitu kat hulu dan hilir sungai.

Lagi satu kat kolam pancing udang. Hee… Kalau pergi mancing kat tempat lain, memang tak ada. Selepas musim tengkujuh adalah masa terbaik nak pancing si jenggo.

 

Oh ya, nak mancing jenggo mesti ada peralatan yang sesuai dan lengkap. Tak semestinya peralatan yang mahal dan canggih. Guna batang buluh pun boleh.

Peralatan ringan (rod udang) sepanjang 4 hingga 5 kaki adalah disarankan untuk kepuasan melayan Henjutan lembut jenggo.

IKLAN

 

 

Gunakan mata kail saiz 1 hingga saiz 6. Tapi kalau nak bapak udang seberat lima kilo, kena la guna mata kail yang besar! Itu pun kalau ada jenggo saiz lebih dari sekilo la.

Gunakan batu hidup saiz 5 dan 6 kalau Memancing di sungai yang berarus dan Prambut 10lb sepanjang sejengkal.

Tali utama. Yang dicadangkan adalah benang untuk mengelak putus digigit sang buntal yang biasanya berkongsi tempat dengan jenggo.

 

Umpan yang sesuai dan lazat sangat dicadangkan untuk hasil yang memuaskan. Jangan ingat tekak korang je nak makanan yang Lazat, udang pun nak gak! Umpun-umpun yang

dipotong kecil, hirisan jantung ayam, anak ikan, cacing tanah, udang sungai (udang putih) adalah hidangan lazat yang disukai jenggo.

 

 

Masa yang sesuai mancing udang adalah pada masa air mati (tenang) antara 7 hingga 10 haribulan dan 21 hingga 24 haribulan dalam Kalendar Islam. Mancing udang tak perlu menyamar teruk-teruk macam nak mancing kelah. Karut semua tu!

 

Menggunakan sampan kecil untuk memancing Jenggo adalah sangat dicadangkan untuk memudahkan beralih tempat atau ke lubuk yang agak sukar dimasuki. Pastikan sentiasa memakai jaket keselamatan kerana malang tidak berbau.

 

 

Terakhir adalah doa dan keselamatan. Telah Diketahuai satu dunia, bila ada banyak sepit biru pasti ada pengawal peribadi yang sedia memberi perlindungan dan amaran keras pada pemancing yang terlalu rakus iaitu sang bedal.

Sila berhati-hati bila memancing jenggo kerana di situ pasti ada sang bedal. Jangan tamak dan ambillah sekadarnya.