Pemancing dikenali sebagai seseorang yang penyabar. Walaupun ikan tak makan umpan, mereka tetap sabar menunggu. Walaupun bakal berakhir dengan kumpau, mereka tetap juga menunggu. Namun, dalam waktu menunggu ini, lain pemancing lain cara yang dilakukan.

 

Hakim Hayabusa

“Selalu saya akan cakap sorang2 sambil mengharapkan umpan dimakan ikan. Adakalanya duduk termenung seorang dari tengok rod pancing kalau2 gerak skit ke… hihi. Kalo dah kumpau tahap darah biasanya saya repeat esok lagi. Walaupon esoknya jugak kumpau, tak serik lagi turun lusa pulak… hehe. Pemancing tegar tak kenal erti serik. Hahaha…”

 

 

Qayyum Aizad

“Kalau mengail seorang diri, tak kira kumpau atau tidak saya lebih senang beristighfar. Kalau dengan anak, saya lebih suka berbual dan mendengar tentang segala perkara yang dibincangkan. Kalau dengan konco-konco maka bersedialah untuk dibahan. Semua rezeki dari Allah. Kalau berhasil, Alhamdulilah. Kumpau? Senyum, tak perlu kata apa-apa.”

 

Mohd Hafiz Razali

“Ikan tak makan umpan? Tengok sekeliling dulu… tengok pemancing lain ada naikan hasil atau tidak… kalau pemancing lain dok gasak tapi kita dok kejung je, maka ada yg tak kena dgn umpan kita… apa lagi, kasi modified la umpan. Takkan nak membangau je sampai ke sudah… hehehe.”

 

Dom Abu

“Kumpau berdarah tu dah biase…. saya kumpau bernanah pun pernah. Last2 layan game dalam handphone. Cukup jam angkat pancing balik. Tapi standby la nak jawab apa kat org rumah…. huhuuu.”

 

IKLAN

 

Zafri Angler

“Duduk sambil menikmati keindahan port memancing. Mana tahu lepas berehat dapat strike monstar… hehehe.”

 

Walter Walter De’logu

“Saya kalau mancing di tepi pantai… ikan takda mematuk (Bahasa kami dekt KK Sabah), berkenalan laa dengan kaki-kaki pancing. Sambil bercerita pengalaman masing-masing. Tapi kalau memancing di laut dalam… ikan tidak aktif makan umpan, kita yg aktif makan di kapal sebab cepat lapar.”

 

Safari Jabar

“Kalau memancing sorang-sorang saya akanabersyair, bersajak, menyanyi sambil baling butiran batu kecil ke air… kalau ramai2, kita lebih bercerita tentang teknik, pengalaman segala info xtvt memancing sambil berdoa dalam hati agar rod kita bergetar.”

IKLAN

 

 

Mohd Azrai

“‘Kumpau itu manis!’ ‘Kumpau itu indah!’ Ayat biasa dengar untuk sedapkan hati… hehe. Tapi takpe… hari ni bukan rezeki. esok lusa sapa tahu… kalau nak ikan sokmo tak yah mancing… pergi pasar beli. Niat sebenar kaki pancing bukan nak ikan sangat… tapi nak feel memancing tu. Takda ikan takpa… ada ikan itu kira BONUS.”

 

Maxwell Mirin

“Kalau dah kumpau tahap dewa… Kitorang akan akenang dan cerita hasil-hasil trip lepas. Dan kongsi ilmu-ilmu memancing. Memang takkan habis ceritanya… Hahahaha.”

 

Su-hill

IKLAN

“Kalau saya…? Bila saya dah hampir-hampir kumpau berdarah beku, saya mulakan dengan jampi serapah menyebut jenis-jenis ikan yang saya ingin pancing. “Wahai ikan gelama, wahai ikan pari, wahai kakap putih, wahai sekelian ikan makanlah umpan aku ini!!!” Macam orang gila tapi yang sedihnya mak saya selalu tanya saya ikan yang ko pancing dah habis jual kat pasar? Ke jual kat tepi jalan je? Hari-hari kalau mancing tak boleh ikan soalan tu yang selalu diajukan.”

 

Mohd Helmi

“Sementara menunggu lure ditegur ikan… dapat jugak makan-makan. Bayangkan anda sedang berkhemah… tak la berasa sangat kumpau berdarah. Jadi bila ada komplot boleh la bawak bekal lebih sikit. Ikan tak makan ke nak makan biar kita kat darat makan isi perut. Jangan perut kumpau sudah la.”

 

Saifuad Parham

“Saya lebih suka rileks tenang sambil fokus melihat batang pancing. Dalam hati terus berbisik… bila ikan nak makan… bila ikan nak makan. Sambil kena rokok… last sekali tak makan juga, cari port lain.”

 

 

Akmal Hadi

“Letak set pancing dalam posisi tertentu, lepas tu amik gambar siap dengan bokeh lagi. Lepas tu upload kat IG & FB dengan hashtag #kumpauituindah”

 

Akhi Iqbal

“Kalau di Sandakan dipanggil kambu biasa time ikan tak sudi makan apa lagi kalau dengan geng tin kosong kalau sendiri apa layan game mancing atau COC… hahahaha!”