IKLAN

 

Memancing ikan belut mungkin tidak sama cara dengan memancing ikan-ikan lain. Ia bukan sesuatu yang pelik kerana belut itu sendiri pun tidak sama seperti ikan lain. Walaupun pancingan belut agak kurang popular namun ia ada peminatnya tersendiri.

 

Jom kita sama-sama saksikan pengalaman netizen yang pernah memancing belut dan sama-sama nikmati keseronokannya.

 

 

“Pengalaman pancing belut… guna tangsi dalam dua jengkal, ikat mata kail J kecik dan umpan cacing. Lidi dalam dua jengkal, cucuk mata kail yang berumpan kat hujung lidi, cari lubang belut dan jolok lidi ke dalam. Lepaskan lidi tapi sentiasa pegang tangsi. Bila nampak lidi tenggelam ke lubang perlahan-lahan (belut tengah makan umpan) biarkan dulu, bila rasa confident tarik tali keluar dan bergembiralah.”

  • AMIRUL RASYID ABD AZIZ

 

“Zaman aku memancing belut dulu takde phone kamera… haha. La ni ada phone kamera tapi takda pulak port nak pancing belut. Kesian tak aku?”

  • SAYA HAN

 

IKLAN

 

“Rasanya last pancing belut time sekolah form 3 dulu. Guna mata kail jejari basikal. Main dekat lubang akar pokok kelapa dan kena pandai main la kalau paksa mulut belut mesti koyak dan lucut.”

  • YUSLEE YUSOF

 

“Pancing belut pakai teknik mata lurus. Teknik dari Indonesia. Memang senang dapat. Kalau tak percaya boleh try.”

  • MUZAID MUSTAKIM

 

IKLAN

 

“Last pancing belut bulan Februari lepas di kawasan sawah kat Besut, Terengganu. Hampir setengah baldi dapat. Memang seronok betul. Tapi saya cari gambarnya takda pulak.”

  • MOHD ZAKWAN ZULKIFLI

 

“Memanglah seronok pancing belut tapi yang tak bestnya malas nak cari lubang belut tu. Setakat buat bunyi cicak tu takpe lagi… hahahaha.”

  • MOHD SAIFUL HAMZAH

 

 

“Kalau pancing belut pakai mata kail tu kira biasa-biasa saja… kawan tangkap belut pakai tangan dan penyapu lidi sebatang. Jangan tak percaya.”

  • MOHD RYZAL

 

“Mengail belut memang syok. Lepas mengail terus masak dan makan lagilah sedap. Belut memang sedap.”

  • SHAHRIL FIRDAUS ARIL

 

 

“La ni belut mahal RM18 sekilo. Kalu beli kat kedai mau RM 30 sekilo. Dulu aku tak pancing, aku tahan bubu belut je. Senang dah cepat.”

  • SAIFUL HISHAM

 

“Setakat belum pernah dapat belum lagi. Pancing belut pun tak pernah. Tapi kalau adik-beradik belut (sesirat) tu selalu la dapat.”

  • SHINJI KURIL NEJI