Berikut merupakan kompilasi kisah mistik yang berlaku kepada para pemancing yang dihidapi ketika memancing.

DITOLAK MASUK GAUNG

Pengalaman paling seram pada tahun 2015 kalau tak salah. Nak try pancing toman dengan baung dekat Empangan Talang, Kuala Pilah. Kami pergi tiga orang.

Semua semangat nak pergi. Macam-macam umpan kita orang bawak. Joran pun banyak kami bawak.

Lokasi sasaran terletak jauh ke dalam hutan. Tapi kami pergi naik motor. Rilek aje walaupun lampu motor den takdo.

Sebelum nak sampai empangan tu kena ikut laluan motor yang amat sempit. Sebelah kiri laluan tu pulak gaung.

So kami bertiga bergilirlah bawak motor lalu jalan tu. Keadaan gelap sikit sebab tau-tau sajalah suasana dalam hutan.

Dah nak senja pulak tu. Aku paling belakang… masa nak masuk lorong tu dah rasa macam sesuatu dah. Bulu tengkuk dah berdiri awal.

Kawan den yang dua orang tu macam takda akal bawak motor punya laju masa tu. Selepas  tu den dengar bunyi riuh monyet. Memang pelik secara tiba-tiba monyet riuh.

Tatkala itulah den dapat rasa macam ada sesuatu tolak motor den dari tepi ke arah gaung. Den langsung tak boleh nak buat apa. Apa lagi, macam stuntman den jatuh dalam gaung tu…!

(Catatan pengalaman: Ahkmal Norshamudin)

JORAN DITARIK MASUK KOLAM

Kejadian berlaku di salah satu kolam kecil antara banyak kolam di padang golf Perangsang Templer Golf Club pada sekitar tahun 2000. Seperti biasa, padang golf akan tutup lebih kurang jam 12 malam selepas night golfing.

Saya masuk dalam padang golf dengan 2-3 biji kereta selepas meminta kebenaran daripada pengawal keselamatan.

Dalam padang golf tu, selepas dimatikan spot light, gelap gelita. Nasib baik ada jugak cahaya bintang. Kami bertujuh memancinglah.

Sekitar jam 3 pagi lebih kurang, tiba-tiba kami semua terhidu bau yang sangat busuk.

Tak tau bau apa, lain macam sangat rasanya, semakin lama semakin kuat baunya. Kami pun saling tengok muka masing-masing.

Semua macam deh kerut kening. Tahan bau pun ada, kerut kening rasa lain macam pun ya jugak. Ada kawan yang tarik pancing masuk dalam kereta dan yang lain buat tak reti mancing.

Tiba-tiba macam tak percaya joran kami satu per satu terjun dalam kolam tu. Tercengang kami semua campur berpeluh sebab rasa kali ni betul-betul lain macam.

Semua tak sempat capai joran, yang dah longgar drag pun terjun. Dalam 6 hingga7 terjun kolam dalam masa yang sama. Memang meremanglah bulu roma.

Kami semua terus cabut pancang besi, bungkus-bungkus apa yang patut, start kereta terus cabut.

Ada member yang mancing sama yang juga pekerja di golf club tu esok-esoknya demam menggigil… kikiki. Tak taulah apa bendanya dalam tu.

Lepas pada tu sampai sekarang tak nak lagi mancing malam kat sana. Saya punya rod Fenwick Duo 6’3″ dengan reel Daiwa BG kecik berkubur kat sana.

KENA SAKAT DI LOMBONG TINGGAL

Lokasi kejadian berlaku di lombong tinggal tepi jalan antara Bandar Tasik Selatan dan pekan Sg. Besi. Siapa ada perasan tempat tu?

Ada satu lombong besar dan satu lombong kecil. Sekarang mungkin dah buat pembangunan kawasan tu.

Grup aku ni tiga orang memang pantang jumpa spot mancing walaupun tempat tu kawasan larangan pasti kami redah.

Tapi nak start operasi mesti turun malam sebab boleh main redah.

Memang malam tu dah terasa tapi buat berani je. Member pulak buat hal nak kencing main tembak je. Nampak jelas lembaga putih tu berdiri belakang dia lepas buang hajat.

Apa lagi tak tunggu dengan dia sekali berterabur lari lintang pukang. Pancing entah ke mana selipar entah ke mana.

Dalam kereta diam seribu bahasa lidah kelu nak berkata. Nak ketawa pun ada bila ingat balik… tapi Tuhan je yang tahu macam mana kelajuan larian meredah semak samun waktu tu… haha.