Kaki pancing memang banyak pantang larangnya. Sama ada ia pantang larang tersebut diwarisi turun temurun atau melalui pengetahuan sendiri melalui pengalaman. Walaupun ada pantang larang bagus, cuma bagi seorang Muslim, janganlah sampai taksub hingga melanggar akidah ketaatan kepada Yang Maha Esa.

 

Mazlan Abd Wahid

Jangan buang puntung rokok dalam sungai… takut boye marah! Eerrrr… sendiri mau ingat la.

 

Abi Hurairah Md Zain

Jangkah langkah rod… takut kumpau! Kate deme le. Bkn teman kate. Teman takde hal pun nak langkah pun langkah la. Jangan pijak sudah!

 

Asrul Amri

Kalau tengah memancing tiba2 ternampak benda bukan2 atau terhidu bau wangi atau busuk diam2 sudah.

 

Ranting Taib Andak

Lain tempat lain caranya… jgn bwk bende yg bole tarik perhatian makhluk yg x di ingini. Pak mertua rajin pesan, kalau trun sungai ke, masuk hutan ke, panca indera kene peka. Hidung, mata, telinga kene setiasa peka… parang jgn lupa bawa sebagai senjata kecemasan. Malang x berbau.

 

 

Syaz Epal Hijau

Langkah rod xkisah la… nk kumpaw cmna pun kumpaw gak… hehe. Pantang jgn pijak rod dh la…

 

Razib Mokhtar

Jangan basuh tangan kat dalam air tempat mancing… petua pak cik aku. Huhuhuhuhu…

IKLAN

 

Farid La

Kalo nk bli rod ikt jengkal 21 kalo x silap kalo x nnti kungpaw berdarah. Erkk org lamo cite… huhuii.

 

Muhsin Maliki

Org tua kata jangan langkah rod takut patah kalo rod murah xpe ni satu dh 3 ratus… mau xpantang… huhu.

 

Grass Leaf

Jgn bgmbar dgn ikan kecik2 takut org marah buka gmbr ko… Habiskan kuota intnet aku jak. Hehehehe.

 

Lee Pengyu

Jgn potong tali pncing guna gigi, guna cutter @ bnda lain. Mmbr la yg ckp.. Hihii.

 

www.facebook.com/umpania101

 

Arelong NoGorie

Nak pilih rod ikot pnjng gnggam ponumbuk dr bwh smpai hujung. Mujur x mujur x… buek pai last mujur. Klau last xmujur kompom rod pyh nk strike… hahaha. Nk mancing jgn konyang bona t xdapek ikn. Ikn pon dh konyang… mncing jgn pkai bju torang2… ikan lari… huhuhuhuhu. Ado mcm2 lh… kok ponoh 1buku kang. Akhir kato… but2 tali pogambot, den hulur ko sambot, den ngelak ko ikot…. hakhakhak.

 

Ahmad Lutfi

Jgn langkah joran. Tkt kne pijak. Mapuh plop pitis beli joran bru.

 

Amir Shakib Mohd Jaffar

Jgn bwk ayam / lauk ayam etc. Tp kapal semua bwk ok jer… hehe.

 

Nur D Hatimu

Yang sy thu jgan ckap besar la. Yang lain tak pnah lg degar. Apa pun brgantong pada niat kita.

 

Ahmad Ferrozam

Petua dulu, kalau pepatung hinggap hujung joran makna ikan nk mkn.. wallahualam.

 

 

Shariff Kamal

Lillahi tawakal. Rezeki … Pantang saya tak boleh tengok orang seksa ikan yang dianggap PENGACAU. Kalau tak nak, lepaskan semula. Jangan dihempas atau dibiarkan mati kering di atas bot atau tanah.

 

Keyna Maktih Nun

“Jangan lupa ludah cacing bila mau pancing” kata arwah mak sedara… tapi lepas dia n dia dapt ikan.

 

Azmin Kamisan

Ada jugak dgr pantang batang pancing jgn lebih dr tinggi sendiri… xtahu apa tujuannye. Sampai brader tu pthkn yg hujung bg ngam2 tinggi die… tym tu die dpt kaloi 3 kilo.

 

Haizam Zam

Pantang larang saya x leh dgr mmber pancing dpt ikn byk. msti sya p ke lubok tu utk membuat siasatan terperinci.

 

www.facebook.com/umpania101