Buatkan satu simpulan biasa kira-kira sejengkal dari hujung tali. Bulatan simpulan ini jadikan kecil saja dan tak perlu diketatkan.
Langkah 2
Masukkan hujung tali ke dalam ring gewang atau eye mata kail. Biarkan ring gewang mengenai simpulan yang hasilkan tadi.
Langkah 3
Hujung tali yang memasuki ring gewang itu kemudiannya dimasukkan pula ke dalam simpulan yang dihasilkan tadi.
Langkah 4
Bahagian hujung tali itu kemudiannya dililitkan pada tali utama melepasi simpulan. Buat lilitan sekurang-kurangnya 3 hingga 5 kali. Jika tali perambut halus, sebaiknya 5 kali dan perambut kasar 3 kali sahaja.
Langkah 5
Hujung tali itu kemudiannya dimasukkan kembali ke dalam gelung simpulan menuju ke arah gewang.
Langkah 6
Kemudian tarik bahagian hujung tali dan pangkal tali bersama-sama. Dalam pada masa yang sama pastikan gelung yang dihasilkan di depan ring gewang tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar. Tujuan gelung di hadapan gewang ini adalah bagi membolehkan gewang beraksi dengan bebas.
Langkah 7
Langkah seterusnya adalah mengetatkan simpulan. Lepaskan bahagian hujung tali dan tarik bahagian pangkal tali serta badan gewang. Tarik sehingga simpulan betul-betul ketat.
Langkah 8
Potong lebihan hujung tali dan ikatan kreh telah siap. Ikatan ini hampir menyamai beberapa ikatan yang seumpamanya. Ia hampir menyamai Rapala knot cuma berbeza sudut selitan hujung tali di dalam gelung. Namun kedua-dua sama-sama kuat ikatannya.
Boating atau memancing dari atas sampan kecil amat diminati hari ini. Memiliki bot fiber atau aluminium merupakan satu kelebihan bagi pemancing kerana tidak semua lokasi boleh diterokai dengan cara memancing ‘landbase’ sahaja. Harga bot aluminium dan fiber yang masih munasabah di pasaran menjadikan ia semakin laris dan mampu dibeli oleh sesetengah kaki pancing.
Kebiasaannya pengilang yang mengeluarkan bot telah menetapkan spesifikasi ukuran bot yang boleh dibawa dengan meletakkannya di atas bumbung kereta. Kelebaran bot sekitar 4 kaki dan panjang 12 kaki ke bawah boleh dibawa di atas bumbung kenderaan.
Namun aspek keselamatan adalah perkara yang tidak boleh diabaikan kerana ianya melibatkan nyawa. Beberapa peraturan perlu dipatuhi. Bagi kenderaan yang ingin membawa bot, ia mestilah mempunyai permit kelulusan dari Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ).
Beberapa dokumen di perlukan iaitu borang permohonan dari JPJ, salinan geran kenderaan dan lakaran saiz bot yang ingin dibawa. Ia adalah percuma namun dokumen-dokumen yang diperlukan hendaklah lengkap sebelum diserahkan kepada Bahagian Teknikal JPJ untuk dinilai. Borang permohonan kelulusan untuk membawa bot boleh di dapati di laman sesawang JPJ.
Peralatan keperluan
Roof carrier atau palang sangkut di atas bumbung merupakan elemen penting kerana ia akan menjadi penahan bot agar tidak mencalarkan cat kenderaan. Terdapat 2 jenis body kereta yang mempunyai gutter dan tidak mempunyai gutter.
Anda boleh ke kedai aksesori atau kedai menjual alat tersebut untuk memasangnya. Tapi perlu diingat, palang hendaklah melebihi kelebaran bot tersebut supaya ia mampu teguh berada di landasannya.
Terdapat pelbagai jenama di pasaran daripada yang biasa hingga yang berjenama. Roof carrier yang biasa digunakan adalah daripada jenama THULE. Walaupun harganya agak mahal namun pembuatannya amat diyakini untuk membawa beban yang dianggarkan sekitar 40 kilogram di atas bumbung kereta.
Cargo Lash atau tali pengikat dengan kekunci wrench juga antara peralatan yang sangat penting untuk mengikat bot.
Bagi sebuah bot ia memerlukan 4 tali pengikat yang kukuh bagi memastikan ia tidak berganjak atau meluncur keluar dari palang penyangkut ketika bot dibawa atau kenderaan berhenti secara mengejut.
Caranya, 2 tali perlu di ikat di bahagian palang bumbung kenderaan bagi memastikan ianya tidak berganjak ke kiri atau ke kanan ketika dibawa. Di bahagian hadapan dan belakang pula, tali perlu diikat kemas dan gunakan bahagian penarik kereta kecemasan sebagai lubang pengikat.
Ini amat perlu di beri perhatian kerana ketika kereta berada di atas jalan ia bukan sahaja membawa sebuah bot malah menempuh angin yang boleh mengancam keselamatan orang lain.
Tali perlu diikat kemas dan dikunci menggunakan wrench secara ketat. Pilih tali yang berkualiti dan ia boleh di didapati di kebanyakan kedai-kedai hardware.
Ikatan improved / double uni knot pada asasnya ikatan yang sama (uni knot) namun ia diperkuatkan dengan menggandakan tali yang digunakan ke atas simpulan. Dengan penggandaan tali ini memungkinkan ikatan yang terhasil lebih menjerut simpulan sekaligus menyukarkan ia untuk terlerai atau lucut dengan mudah.
Tutorial 1
Sama dengan cara menghasilkan unit unit namun terlebih dulu lingkarkan dan kembarkan bahagian hujung tali kira-kira sejengkal sebelum memasukkan bahagian pusingan tali ke dalam lubang cincin mata kail atau swivel.
Tutorial 2
Buatkan satu pusingan sehingga terbentuk satu lingkaran bulat.
Tutorial 3
Lilitkan bahagian hujung pusingan tali ke dalam lingkaran yang terbentuk sekurang-kurangnya 5 kali.
Tutorial 4
Tarik bahagian hujung pusingan tali perlahan-lahan sehingga terbentuk simpulan hasil dari lilitan tadi. Ketatkan simpulan kemudian tarik bahagian tali utama sehingga simpulan merapat kejap pada bahagian cincin.
Tutorial 5
Potong lebihan bahagian hujung tali dan ikatan improved uni knot sudah pun siap dalam masa yang begitu singkat.
Tahu ke anda bahawa memancing ketika hujan, memberi anda peluang lebih baik untuk menangkap lebih banyak ikan. Memang betul, tetapi ia memerlukan sedikit perencanaan...