IKLAN

 

Admin nak kongsi pada korang khususnya pada anak dara dan anak teruna di luar sana cara asas menyiang ikan keli dan teknik membuang objek (darah beku) hanyir dalamannya. Buat yang gemar makan ikan air tawar seperti keli, patin, dan keturunannya , pasti mahu rasanya yang tidak hanyir dan berbau ketika masak dan makan.

 

 

Sebenarnya di dalam perut ikan-ikan seperti ini ada objek utama yang menjadi punya hanyir seekor ikan itu jika tidak dibuang. Engkau buatlah macam mana pun, kalau tidak buang bendalah ini, ia tetap hanyir, percayalah.

 

Tutorial 1

Ikan keli yang diambil dari peti ais. Rendam dulu dalam air. Kalau yang masih hidup, cara mematikannya engkau boleh search di youtube, ada seorang ustaz dari seberang ada mengajarkan kaedah terbaik mematikan tanpa menyeksa ikan ini.

 

 

Tutorial 2

Gunting muncung ikan ini untuk buang sesungut dan mulutnya. Tapi, kalau korang nak masak sekali sesungut ini, itu hak korang.

 

IKLAN

 

Tutorial 3

Belah perut ikan secara menegak dari garisan bawah mulut ikan keli ini sampai ke titik tengah (pusat). Kalau korang nak mula dari titik tengah ke mulut pun boleh. Ikut keselesaan.

 

 

Tutorial 4

Kemudian, buang segala organ dalaman ikan ini sebersih mungkin. Ingat, sediakan bekas nak kumpul organ ni. Jangan engkau masuk dalam sinki pula, tersumbat pula nanti.

IKLAN

 

Tutorial 5

Ha ini kaedah nak buang objek hanyir tu, korang tekan belakang ini gunakan jari telunjuk. Sebab nak mudah keluarkan bendalah tu.

 

 

Tutorial 6

Plup! Maka terkeluarlah objek darah beku hanyir tersebut. Ada dua ya, sebelah kiri dan kanan. Maka buanglah ia. Kalau kau nak bau dulu pun boleh.

 

Tutorial 7

Ha inilah bendanya, selalu berwarna hitam pekat atau keemasan. Ikut jenis ikan tersebut. Bau memang hanyir.

 

Tutorial 8

Dah dapat sila buang jauh-jauh. Jangan korang buat batu cincin pula ya. Memang tak menjadi buntat ni.

 

Tutorial 9

Akhirnya, baru bersih lagi suci ikan kita. Sudah boleh masak berlada ke, bakar salai ke, atau goreng kunyit sahaja.