Elemen pemegang enjin sangkut yang terletak di bahagian belakang biasanya dilekap dengan kayu yang keras yang berkualiti bagi menampung enjin bergerak ke hadapan atau mengundur.

 

Bagi enjin sangkut bersaiz kecil ia diikat menggunakan 2 skru bagi memudahkan ia dipasang dan dibuka semula dan bagi enjin sangkut bersaiz besar ia di skru pada empat bahagian secara kekal namun boleh dibuka jika diperlukan untuk diselenggarakan.

 

IKLAN

Dua faktor yang menyebabkan bahagian ini rosak adalah kerana kayu di bahagian dalam telah dimamah usia. Walaupun ada bahagian yang disaluti penuh dengan fiber lama kelamaan ia menghakis dan merosakkan bahagian dalam.

 

Faktor kedua adalah pelanggaran enjin terhadap struktur yang keras yang boleh menyebabkan bahagian ini cepat pecah atau rosak. Lebih malang lagi, enjin boleh terkeluar dari kedudukannya jika dalam keadaan yang laju dan bot juga boleh terbalik.

IKLAN

 

Bagi mengatasi masalah ini, sila periksa setiap kali ingin memulakan perjalanan dan ketatkan enjin pada bahagian tapak pemegang dengan kemas dan berada di tengah-tengah bot.

 

IKLAN

Bagi bot yang sering dipisahkan enjin sebaiknya buat penanda kedudukan enjin agar memudahkan ia dipasang setiap kali turun memancing.

Jika papan pemegang enjin ditukar sebaiknya dicat menggunakan cat anti karat dan di salut dengan fiber dengan kemas supaya air tidak boleh meresapi kayu secara maksima.

 

 

Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI