IKLAN

 

Masalah mabuk laut ini memang sering terjadi terutama kepada ‘newbie’ yang baru berjinak-jinak untuk merasai pengalaman memancing di laut. Pergi sekali mabuk, kali kedua mabuk dan kali ketiga pun mabuk juga, lebih parah muntah hijau.

 

Akibatnya set pancing laut yang dibeli mahal-mahal tu ditinggalkan, berhabuk dan bersawang. Sampai satu masa, akhirnya set berkenaan ‘ditolak’ kepada rakan-rakan atau di Facebook. Untuk mengubat hati yang lara, layanlah kolam air masin atau memancing di tepian pantai dan muara.

 

Tetapi ada juga kaki pancing baru yang tidak mabuk walaupun kali pertama mengikuti trip laut. Berbincang topik ini, terdapat banyak juga petua yang dicipta dan dikatakan boleh menangani masalah mabuk laut ini.

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

 

Ada yang kata kalau mabuk, kena minum air laut lah, ada yang suruh tampal koyok di pusat, itu belum lagi anda disuruh terjun ke laut untuk menghilangkan simptom-simptom mabuk ini.

 

Terdapat begitu banyak petua dari orang-orang lama ini, namun ada juga yang beranggapan petua-petua lama lebih mujarab untuk mengatasi masalah mabuk ini.

 

Ada yang mengatakan pengambilan ubat-ubatan moden lebih berkesan daripada mengikuti petua orang-orang lama ini. Dan ada juga yang beranggapan kedua-dua kaedah ini tidak memberi kesan langsung! Namun bukan semuanya terbukti berkesan.

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

IKLAN

 

Apa kata Netizen Umpan:

 

“Bagi aku mabuk laut ni tak kiralah sama ada ambil ubat ke tak, kalau dia nak jadi dia akan jadi jugak. Ubat tahan mabuk tu gunanya untuk mencegah saja. Yang lain-lain adalah faktor ketahanan diri dan mental seseorang tu juga.

Bagi aku, antara petua yang penting sebelum seseorang tu turun ke laut adalah mesti mendapatkan rehat yang mencukupi, alas perut sebelum dan semasa turun ke laut, dan apa yang paling penting adalah mind set kita. Kalau kita dah set minda cakap kita akan mabuk, maka mabuk lah jadinya nanti. Jadi kita kena lawan perasaan mabuk tu.”

– APAN SAFUAN

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

 

“Cerita fasal tak nak mabuk ni saya dengar macam-macam petua. Paling pelik yang pernah saya dengar makan kangkung mentah… makan sirih pun tak lah seteruk ni. Pendapat saya la kan kalau kita tak biasa turun ke laut buat la ape cara sekalipun, tetap akan mabuk.
Orang yang biasa turun ke laut pun kalau situasi badan yang kurang sihat pun tetap akan mabuk walaupun ada banyak pengalaman di laut. Jadi telan pil tahan mabuk yang terdapat di farmasi adalah cara yang paling moden dan bagus.”

IKLAN

– MOHAMMAD ZAM

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

 

“Nak cerita pasal mabuk laut tu susah nak komen. Sebab saya belum pernah lagi diberi peluang memancing di laut dalam. Keinginan tu memang ada, apatah lagi bila lihat di TV dan baca majalah pengalaman pemancing mendaratkan ikan yang besar-besar.

Saya bayangkan satu hari nanti saya akan berjaya menaikkan ikan layaran. Saya akan menjerit bagi tahu yahooo!!! Aku berjaya. Insyaallah jika diberi kesempatan pasti saya akan dapat mengalami sendiri pengalaman memancing di laut.”

– MUHAMMAD ADDIN

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

 

“Masa mula-mula aku turun ke laut dulu memang sentiasa akan mabuk. Pernah sekali tu mabuk sampai keluar air dari malam sampai ke pagi. Tapi, aku ni jenis yang hati kering. Mabuk macam mana pun, aku tetap tak pernah serik. Pernah sekali tu masa mancing dalam keadaan mabuk, aku gulung reel guna kaki je. Tapi tu semua dulu, sekarang dah ok dan aku dah boleh biasakan diri.

Apapun, satu tip untuk para pemancing, kalau dah rasa pening-pening tu kalau boleh pergilah rehat dan jangan lah memancing buat semenctara waktu. Bila da lega baru sambung balik. Dan satu lagi, kalau boleh, masa mabuk tu kurangkan membuat kerja yang memerlukan fokus yang tinggi. Contoh macam ikat mata kail atau betulkan tali yang serabut. Biasanya kerja-kerja fokus ni yang buat seseorang tu bertambah mabuk.”

– FADLI AZRIN

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

 

“Mabuk ni ada banyak faktor. Antara faktor utamanya ialah baru pertama kali turun ke laut. Bagi orang yang baru-baru nak menjinakkan diri ni memang akan ada masalah mabuk ni, tambahan bila time angin kencang dan laut bergelora. Selain tu, tak cukup rehat, perut terlalu kosong atau terlalu penuh juga antara faktor mabuk ni.

 

Antara yang biasa saya praktikkan semasa memancing di laut dalam ialah jika perjalanan bot ke lubuk ambil masa yang panjang 2-3 jam perjalanan, biasanya saya akan rehat dan tidur di dalam kabin untuk kembalikan tenaga.

 

Apa Kata Netizen Umpan Perihal `Mabuk Laut’

 

Apa pun, satu prinsip yang boleh saya kongsikan ialah kalau mabuk macam mana pun, cuba untuk kuatkan semangat. Terus pegang joran dan jangan sesekali mudah mengalah atau patah semangat. Sedikit sebanyak dengan cara ini dapat mengembalikan keyakinan anda untuk memancing dan pada masa yang sama dapat membiasakan diri anda untuk menangani masalah mabuk laut ini.”

– MIE NGAIL