IKLAN

 

Kalau kaki pancing, kita tahu aktiviti seperti karen ikan, menuba, bom ikan dan beberapa lagi aktiviti yang memberikan kesan buruk kepada sumber perikanan kita. Jadi, apa pandangan anda terhadap mereka yang menjalankan aktiviti tidak beretika seperti ini?

 

“Orang yang buat ni hanya ambil jalan mudah untuk dapatkan ikan tanpa memandang kesan pada ekosistem di sungai tu pada masa akan datang”

– Mohd Rohaizal

 

 

“Orang ni kita kasi karen dia pulak dah berapa banyak tempat memancing dah habis dikerjakan dia orang!”

– Rosli Mat Salleh

 

“Rosak benih-benih ikan macam ni. Induk-induk yang terlepas selepas kena karen pakat mandul habis…! Takkan ada generasi baru lagi mcm ni. Contoh ikan sturgeon kat empangan hidro luar negara… mana ada generasi baru. Semua generasi lama sebab hidup dalam kawasan berelektrik.”

– Awang Spanar

 

 

“Biasanya mereka yang buat benda ni bukan dalam kategori angler… mereka ni lebih kepada mencari keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kesan buruk akibat perbuatan tersebut.”

– Muhaidi Dee

IKLAN

 

“Orang sepatutnya kena diambil tindakan undang-undang. Kalau jaring or jala kira ok lagi tapi kalau tahap karen or bom ikan itu dah melampau. Kesannya habis anak-anak ikan mati… macam mana tak pupus ikan… macam mana pulak untuk generasi akan datang…”

– Ahmad Yusry

 

“Karan… ikan yang tak boleh kat depa… yang kecik mati. Yang besar… terencat! Kepala besar badan kecil. Bom… kecik besar semua mati. Lubuk-lubuk baik punya habis. Tuba… sepanjang sungai… ikan habis mati!”

– Rosdi GTPB

 

 

“Bagus dapat orang-orang yang buat job ni kita shotkan balik kalau dia shot ikan, kalau dia tuba ikan kita bagi dia minum tuba tu pulak. Kalau kaki bom ikan kita bagi dia kunyah bom ikan tu pulak. Buat susah pada orang yang nak cari rezeki.”

– Nashima Nan

IKLAN

 

“Pada pandangan saya golongan ini adalah golongan yang sangat tidak bertanggungjawab. Hanya memikirkan jalan mudah tanpa memikirkan apa kesannya pada masa akan datang. Golongan ini juga yang akan menyebabkan anak cucu kita hanya mengenali spesies akuatik yang berharga hanya dalam buku ataupun artikel. Kasihanilah anak cucu kita.”

– Farid Rosman

 

 

“Orang yang suka menuba ni biasanya otak letak kat kepala lutut sebab nak senang dapat ikan cepat tapi tak fikir untuk masa depan bila mana ikan di sungai tersebut boleh pupus.”

– Mohd Nor Hasan

 

“Selfish! Biasa terdiri dari orang yang cetek pengetahuan dan bodoh sombong. Tindakan undang-undang yang lebih ketat perlu dilaksanakan.”

– Mohd Nor Fadzuan

 

“Isu mengkaren dan bom ikan ni perlu dibincang selalu supaya orang yang terlibat / lakukan perkara ni tau betapa kesan negatif pada alam sekitar terutama pada spesies ikan… sekaligus mengundang kepupusan ikan di kawasan itu. Kesimpulannya masih ada tiada kesedaran dan sikap tamak pentingkan diri masih berlaku.”

– Shamsul Adha

 

 

“Kerajaan mesti bertindak tegas dengan gejala menuba ikan atau mengaren ikan ini… akibat dengan cara ini tak mustahil anak-anak ikan tempatan akan musnah dan generasi baru tak lagi mengenali ikan-ikan tempatan selepas ini.”

– Harul GMK

 

“Saya penah ikut kawan karen ikan guna bateri di Batu Kurau dulu… pada pendapat saya karen ikan ni tak la mengancam nyawa ikan sangat berbanding dengan menuba atau meracun ikan sebab karen ikan ni hanya pada jarak renjatan berhampiran dengan ikan berbanding dengan menuba… apa pun saya kurang bersetuju dengan cara karen, menuba atau menjaring ikan.”

– Syamsul KM

 

 

“Pandangan bang chik… kelompok yang bersikap penting diri sendiri… tamak bila mana nafsu serakah menguasai diri. Tidak memikirkan apa yang akan terjadi untuk generasi mendatang… natijahnya akan berlakulah hobi memancing menjadi sepi.”

– Yares Yunus