IKLAN

 

Berikut merupakan saranan para netizen setelah beberapa hari melakukan survey di bazar-bazar Ramadan.

 

➡ Tolong jangan ada JEJAK KASIH di tengah-tengah laluan orang lalu Lalang.

 

➡ Jangan sibuk nak MEMBAWANG dengan kawan di tengah-tengah laluan dan depan gerai.

 

😳 Kaum Hawa sila BERPAKAIAN SOPAN ya. Jangan nak jadi Tarzan pakai cawat tak cukup kain.

 

 

🙄 Kalau yang nak membeli hanya seorang, tak payah la kumpul satu keturunan kat depan gerai.

 

➡ Sila sediakan DUIT KECIK. Tokey gerai bukan tempat tukar duit. Jangan kerana nak dapatkan duit baki kau, orang lain kena beratur.

 

IKLAN

🙄 Sila tetapkan apa yang nak dibeli. Tokey gerai bukan kakitangan kaunter pertanyaan untuk korang tanya macam-macam sampai orang belakang sangkut menunggu kau punya interview.

 

➡ Yang bawak anak kecik kalau boleh dukunglah dia. Kang anak hilang, meroyan pulak. Dan kalau boleh takyah la bawak stroller. Bazar Ramadhan bukan luas mcm shoping mall.

 

 

👿 Para Peniaga jangan nak kejar untung saja. Karipap biar ada isi dan bukan penuh angin. Lauk-lauk pastikan cukup bahan. Harga jangan nak Yahudi sangat macam nak pergi haji balik hari punya tambang.

 

😳 Cik Kak yang berniaga pakai la baju sopan sikit. Takyah la nak pakai pakaian ketat & terlopong dada berbonjol bagai. Nak berniaga makanan atau nak jual maruah? Sopan sikit…!

 

IKLAN

➡ Yang berniaga pastikan HARGA JUALAN anda Tetap. Jangan orang ni beli harga lain tetiba orang lain beli harga jadi lain pulak walau benda sama. Terutama yang jual nasi Berlauk. Jangan main sebat jer letak harga.

 

🙁 Peniaga air tolong jangan main kotor. Janganlah penuhkan cawan dgn ais saja. Orang beli air, bukan beli ais.

 

➡ Yang berniaga makanan yang dibakar & goreng, sila letak dapur anda di dalam ya. Janganlah letak kat depan gerai sampai menyusahkan pembeli.

 

😆 Peniaga kuih-kuih tu, jangan lah kecik sangat kuihnya. Ni kebanyakan kuih besar guli tapi jual harga Yahudi.

 

😈 Kalau time hujan, pembeli-pembeli yang bawak guna payung tu pakai la otak sikit. Janganlah sampai cucuk mata orang. Kang kena sekeh, menyalak pulak.

 

➡ Peniaga yang nak menjerit panggil pelanggan tu tak payah la korang menjerit tepi telinga orang yang nak membeli ya. Tak sedap pun suara korang tu.

 

😀 Dan paling penting… peniaga-peniaga SILA MESRA PELANGGAN ye. Muka tu jangan la pulak macam nak mintak kena pijak. Belajarlah senyum dan ucap terima kasih. Tak mati pun kalau senyum & ucap terima kasih.

 

😀 SILA JAGA KEBERSIHAN… pakai apron, guna sarung tangan atau penyepit.

 

➡ Peniaga SILA BUNGKUS makanan yang dibeli elok-elok ye. Jangan la bungkus ala kadar then sumbat dalam plastik jer.

 

 

😳 Peniaga wanita yang tak nak bersentuhan tangan tu bawak-bawak la pakai sarung tangan atau suruh orang lelaki yg jadi tukang kira.

Ni kang bila nak bagi baki, kau punya tangan tinggi gila sampai duit berterabur tak jejak tangan pelanggan. Bila kena tegur buat muka tenggiling tak dapat semut.

 

😎 Yang nak cari jodoh SILA JANGAN MENYEMAK kat bazar Ramadan sampai Laki / bini orang pun korang nak try. Elok berbuka makan sedap takut berbuka makan kat ward pulak nanti.