Tidak kira dalam apa jenis pancingan pun, konsep tangkap dan lepas atau CnR dianggap sebagai kayu pengukur level kematangan seorang pemancing.

Ia selari dengan konsep sebenar sportfishing iaitu memancing untuk sukan, bukannya untuk makan. Apa pandangan korang?

 

Hakim Hashim:

Itu bukan matang… tapi menyeksa binatang! Kalau tak nak makan jangan pancing. Ikan bukan dijadikan semata-mata untuk keseronokan.

 

Mija Caster:

Tak boleh admin… bagi saya salah. Sebab kita memancing ikan kerana tiada niat untuk makan. Tangkap ikan sekadar kepuasan tetapi perbuatan itu menyakitkan mulut ikan. Saya tak setuju dengan perbuatan menyeksa haiwan demi kepentingan diri sendiri.

 

Hafizuliz Limbats:

Memancing diibaratkan seperti memburu. Admin pernah ke tengok pergi memburu… tembak rusa ke ayam hutan ke, kemudian diorang lepaskan balik binatang tu? Gila namanya kalau diorang buat macam tu.

 

 

Nor Hissam Kamal Mustafa:

Yang betoinya… yang sakit tu lepas balik. Yang elok tu bawak balik makan atau juai. Ini baru pemancing yang matang namanya.

IKLAN

 

M Shahrul M Sabar:

Umpama kata pepatah…. Pb di lombong ditangkap lepas, sebarau di sungai mati dalam kuali. Itulah karakter pemancing matang dan mengong.

 

Weslley Melina

Ikan rare dan dah nak pupus semua lepas balik. Ikan yang boleh tapau pun ambik 1-2 cukup sekadar buat lauk skali.

 

Ku Arra IzZara:

Aku mancing niat nak buat lauk. Tapi kalo nampk ikan tu kecik kurus aku lepas la. Kalo ikan telan mata kail aku tak lepas nant dia mati so ambik buat lauk. Matang ke tak cannot brain!

 

 

Zainizam Zainuddin:

Entah le min… aku kalo ikan bleh makan aku sapu je bawak balik… tp kalo dapat buntal ngan ikan bandaraya memang melayang balik dia ke air.

 

Munusam Ravve Ravee:

What? Ikan elok atau ikan sakit semua hantam bawa balik rumah… sebab selalu menbangau kerja saya.

 

Mohamad Azman:

Nak lepas balik? Nak target haruan pun payah… gewang dah banyak… tapi tak menjadi. Mungkin juga aku tak pandai casting.

 

Angler:

Saya pilih jenis ikan jugak… tapi saya tak bunuh ikan tu kalau tak makan.

 

Rol Dasuka Nizam:

Pemancing pun ada yang matang, ada yang tak matang arr… macam-macam ada kat hangpa.

 

 

Mohd Yussof:

Kalau saya… saya tengok ikan tu dulu min, kalau ada gigi saya ambil… kalau xde gigi say tak ambil. Takut ikan tu terlebih matang faktor usia.

 

Ammar Huffaz:

Tahap kematangan yang paling baik ialah matang-matang tanpa hangus… daging ikan tu masih ada jus (aku cerita pasal pari bakar min).

 

Thailo Azumi:

Ikan yang tak bleh makan atau yang hampir pupus tu boleh la lepas balik admin oiii…. Hobi tu memang laa hobi… tapi kalau dah dapat ikan tu kira rezeki laa.