(Oleh: Mohd Hazrizal)

Pulau Song Song, terletak di perairan Yan, Kedah merupakan pulau kecil yang tidak berpenghuni.

Selain pulau ini, terdapat lagi beberapa pulau lain berhampirannya Bunting, Tukun Terendak, Telor dan Bidan.

Kesemua pulau ini ada kaitannya dengan legenda setempat yang berkait rapat dengan kisah perkahwinan.

Bagi pemancing tempatan, lokasi pulau-pulau berbatu ini sememangnya ’port’ terbaik casting GT dan ta lang menggunakan umpan bulu.

Sebenarnya, hajat untuk menduga spesies menyambar GT dan Talang di sekitar perairan Pulau Song Song, Kedah telah sudah lama dipendam.

Asyik tertahan je nafsu melihat gambar-gambar dari handphone Cikgu Anamis.

Dua tiket bas dari Shah Alam ke Alor Setar lantas dibeli untuk dua orang. Segala kelengkapan cuba disiapkan sebaik mungkin, terutama rod dan kekili.

Malangnya saya tidak ada rod casting yang sesuai iaitu 7 kaki, sebaliknya hanya ada 6 kaki setengah.

Dek kerana kesuntukan masa, peralatan lain apa yang ada dalam kotak pancing diselongkar dan apa yang dirasakan sesuai itulah yang dibawa.

Trip superetro: Membulu di Song Song

Bertolak pukul 10.00 malam dari Shah Alam dengan menaiki bas Transnasional, kami tiba di Terminal Bas Shahab Perdana Alor Setar sekitar jam 5 pagi.

Setengah jam kemudian, kami berdua dijemput berkereta oleh tekong Abang Din seorang tekong yang handal memburu GT, talang, tenggiri di sekitar perairan Pulau Song Song.

Abang Din kemudian menuju ke rumah rakannya Cikgu Wafi, di Alor Setar untuk kami tinggalkan beg pakaian dan mandi serta mengambil seorang lagi pemancing, Wahid untuk turut serta.

Wahid sebenarnya pemancing dari Sarawak yang juga rakan baik Cikgu Anamis, tekong dan juga Cikgu Wafi.

Yang respeknya, Wahid sanggup terbang dari Kuching ke Pulau Pinang, sebelum dijemput Cikgu Wafi ke Alor Setar hanya semata-mata gilakan casting GT, talang guna bulu ayam.

Bukan sekali tapi dah banyak kali dia berkunjung ke sini. Semuanya gara-gara terkena racun bulu ayam ’hand made’ Abang Din, tekong casting tersohor di perairan ini.

IKLAN

Wahid telah sampai dua hari awal dan dia telah pun memancing sehari awal sebelum kami.

Selepas membeli bekalan ais kami terus ke Kuala Yan dan tiba di Jeti Pantai Murni, sebelum jam 7.00 pagi.

Sebelum itu, sempat juga beli kuih-muih buatan Kedah dan nasi lemak buat sarapan.

Selepas memunggah barang, kami mula meninggalkan jeti. Walaupun air masih lagi surut, berkeladak dan beralun kuat, tapi atas kepakaran Abang Din, bot akhirnya berjaya juga melepasi halangan.

Pulau pertama yang kami tuju adalah Song Song, merupakan sebuah pulau berbatu, tidak berpenghuni.

Menghampiri sahaja kawasan berbatu, Abang Din memberi isyarat kami sudah boleh mula casting ke arah batu-batu yang ketika itu dihempas ombak.

Ujar Abang Din, ikan seperti GT, talang, bluefin trevally, jemuduk, cencaru kuda akan berlegar di kawasan berbatu ini.

Tapi dalam hati penulis, tak kisahlah ikan apa pun yang naik, janji nak kena karan bulu ayam.

Maklumlah ini kali pertama casting guna kaedah ni. Kalau kena tenggiri sesat, kira satu bonus, walaupun tenggiri sebenarnya tersangat kurang berlegar di kawasan berbatu ini.

Arus kuat

Benarlah kata pepatah, hari ini, rezeki kita, esok belum tentu. Kunjungan saya sebenarnya pada hari yang agak ’kurang tepat’ sebab menurut Abang Din angin barat masih belum berakhir dan sebab itulah arus agak kuat, dan laut beralun serta kucah.

IKLAN

Kesannya ombak begitu tinggi membadai tebing berbatu sehingga air menjadi keruh.

Menurut Abang Din, waktu terbaik terbaik untuk memikat spesies pelagik yang gemar mengejar umpan bulu ini waktu pagi sebelum matahari memancar terik (antara jam 8 hingga 10.30 pagi) dan lewat petang (jam 3.30 petang hingga lewat senja).

Paling penting, ikan hanya aktif pada air yang jernih dan gemar membuat serang hendap di kawasan berbuih, iaitu sebaik sahaja, ombak memukul batu dan tebing.

Mengelilingi Pulau Song Song, Cikgu Anamis yang menggunakan kekili Shimano Sahara 2500 dan rod keramatnya Viper Venom 10-20lb 7’ setengah mendapat strike pertama.

GT dalam anggaran 600 gram berjaya dibawa naik. Saya yang berbekalkan Shimano Symetre 2500 dan Viper Venom 10-20lb 6’ berjaya menaikkan bluefin trevally.

Riuh rendah Abang Din mengarahkan kami segera melontarkan umpan bulu sebab jika terdapat seekor sudah naik, akan ada gerombolan lain di bawahnya.

Katanya bukan selalu spesies sirip biru ini muncul di sini.

Kami kemudiannya bergerak menuju ke Tukun Terendak, sebuah pulau berbatu paling kecil. Difahamkan, Tukun Terendak sebenarnya sebuah pulau yang besar.

Tetapi selepas dibedil berkali-kali oleh roket pasukan Tentera Australia semasa mereka mendiami Pulau Bidan sekitar tahun 1980-an , pulau ini hancur dan yang tinggal hanyalah pulau batu yang begitu kecil saiznya.

IKLAN

Jelas nasib tidak berapa menyebelahi kami, hanya bersaiz juvenil berjaya dinaikkan. Langsung tiada kelibat GT 2kg ke atas.

Cuma Cikgu Anamis berjaya merasai tarikan ikan yang bersaiz bagak, kerana tali dalam spool Sahara miliknya menjerit nyaring ditarik keluar tanpa dapat ditahan.

Sayangnya, ikan berjaya menyelinap ke kawasan berbatu dan berjaya memutuskan perambut 30lb Xzoga. Aduh sayang sekali.

Kata Abang Din lagi, Tukun Terendak jarang memberikan kehampaan. Ia antara port terbaik GT bersaiz 2 hingga 5 kg.

Wahid pula berkata, semalam juga arus agak kuat, tapi masih ada saiz sekilogram berjaya dinaikkan.

Keadaan alun yang kuat jelas menjadi faktor mengapa ikan tidak berkumpul lama di sesuatu tempat.

Kerapu oh kerapu

Menjelang tengah hari, tiada kelibat GT dan tiba masanya untuk memancing kerapu. Terus sahaja, gewang-gewang selam dalam jenama Halco yang bermacam warna seperti pink, purple, termasuklah warna ’Elton John’ dikeluarkan.

Alamak saya hanya mampu keluarkan gewang main sebarau, mujur ada warna fire tiger. Maklumlah jarang sekali casting di laut. Selalunya hanya main sebarau, toman.

Tapi mungkin juga sebagai salam perkenalan, akhirnya ada juga kerapu dalam anggaran sekilo membedal gewang selam dalam Storm ThunderCrank Flash saya yang juga satu-satunya kerapu tunggal hari ni.

Bila matahari mula bersinar terik, kami mendarat ke Pulau Bidan dan menjamah bekalan nasi yang dibawa.

Kami kemudiannya mengambil kesempatan bersiar-siar melihat persekitaran Pulau Bidan, terutama melihat kesan tinggalan kem tentera Australia sebelum ia diambil alih pihak Tentera Malaysia.

Trip superetro: Membulu di Song Song

Sayangnya, kawasan bersejarah ini tidak dijaga. Tidak banyak kesan yang masih tinggal, hanya runtuhan bangunan, serpihan pecahan bumbung bangunan dan pokok kelapa yang tumbuh meliar.

Sempat juga, tekong memetik beberapa biji kelapa muda untuk menghilangkan dahaga.

Sekitar jam 3 petang, kami menaiki semula bot dan cuba beberapa kali casting kerapu, sayangnya sang kerapu enggan menyambar puluhan kali gewang yang kami lontarkan. Agaknya kerapu masih tidur kot dalam lubangnya.

Lewat petang, kami sekali lagi menyusuri Tukun Terendak dan Pulau Song Song. Hasilnya naik jugalah beberapa ekor lagi GT dan bluefin trevally. Sekitar jam 7.00 malam, kami mengakhiri trip dengan perasaan puas.

Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI!