Sungai Keniam merupakan salah satu cabang sungai yang bercantum dengan sungai Tembeling yang terletak di Taman Negara Kuala Tahan, Pahang.

Sungai Keniam amat terkenal di kalangan  pemancing ikan air tawar dan kaki trekking.

Terdapat pelbagai sungai yang boleh dikunjungi di sepanjang sungai Tembeling antaranya sungai Terenggan, Kuala Keniam, Sat dan Sephia.

Apa yang menarik tentang sungai keniam ini ialah sungai ini masih kaya dengan populasi ikan air tawar paling mahal di malaysia iaitu ikan kelah merah.

Sudah pasti para pemancing amat mengidam-idamkan trofi ikan kelah yang mampu mencecah harga sehingga RM400/kg apabila tiba di sungai Keniam.

Walaupun hasil sungai Keniam dikatakan tidak semeriah dulu dan sukar diperolehi, ikan kelahnya tetap masih ada.

Dalam merealisasikan memperoleh ikan idaman ini, saya telah mengaturkan satu trip seramai 24 orang ke sungai keniam selama 4 hari 3 malam.

Untuk ke sana tidaklah terlalu sukar, kami hanya perlu membuat tempahan bot yang banyak terdapat di Kuala Tahan.

Tanpa perlu bersusah payah, hanya taip sahaja perkhidmatan sewa bot ke Taman Negara di internet, pasti memberi pelbagai maklumat tentang pelbagai pilihan pakej untuk ke sana berserta nombor telefon orang yang perlu dihubungi.

Selain itu, pelbagai peralatan perkhemahan dan keperluan makanan perlu kami sediakan sebagai persiapan ke sana.

Memandangkan sungai keniam amat terkenal di kalangan pemancing sungai pergunungan, lokasi ini pasti dilawati oleh pemancing setiap minggu.

Oleh kerana itu, pihak taman negara Pahang mewajibkan setiap pengunjung yang hendak ke sana memohon permit.

Antara permit yang perlu dipohon ialah permit sewa tapak perkhemahan dan permit memancing.

Ini kerana pihak taman negara pahang akan memantau setiap kemasukan pengunjung di sepanjang sungai yang terdapat di sungai tembeling supaya kejadian over fishing tidak berlaku serta menjamin populasi ikan-ikan yang terdapat di sungai-sungai ini.

Pengunjung juga dilarang keras membawa sebarang jaring atau jala, bom ikan, tuba dan senapang ikan ke sana.

Jika masih terdapat pengunjung yang berdegil membawa peralatan yang dilarang ini, tindakan tegas akan diambil serta merta oleh pihak taman negara.

Lata Said

Selepas membuat pendaftaran di pos Taman Negara Pahang, kami bergerak menongkah arus sungai Tembeling untuk ke lokasi yang dirancang.

Sebelum itu kami telah berbincang bersama pengusaha bot tentang lokasi perkhemahan kami nanti.

Di sungai Keniam terdapat beberapa tapak perkhemahan yang di sediakan untuk pengunjung antaranya ialah di lubuk Rinching, lubuk Rawa dan Lata Said.

Kami telah memutuskan untuk menginap di Lata Said memandangkan kawasan ini ialah lubuk paling berpotensi mendapat ikan sasaran.

Perjalanan untuk ke sana memakan masa selama 3 jam perjalanan menaiki bot dari jeti Kuala Tahan.

Selepas 1 jam perjalanan, kami sempat singgah di Kampung Pagi untuk membeli sebarang keperluan tambahan.

Tiba sahaja di sungai Keniam, perjalanan kami menjadi lebih mencabar.

Kekipas atau propeller enjin bot terpaksa ditukar kepada saiz lebih kecil kerana setiap bot akan melalui ruang sempit yang penuh dengan batu-batuan yang banyak terdapat di sepanjang sungai.

Sekali-sekala kami terpaksa mengerah tulang empat kerat kami membantu boatman menolak bot apabila berada di kawasan cetek yang tidak mampu dilalui oleh bot.

Sang Badong

Selepas melepasi beberapa cabaran, akhirnya kami tiba di Lata Said. Dengan segera kami mengangkat segala kelengkapan kami di tapak perkhemahan.

Selepas menyediakan khemah, kami sudah tidak sabar-sabar lagi untuk memancing.

Yuhilmi yang mencuri-curi memancing ketika kami sibuk menyediakan khemah terus mendapat sambaran sebarau yang layak digelar sang badong.

Sang badong yang mempunyai berat hampir 3kg ini telah menyambar sesudu Abu Island II miliknya dan lokasinya tangkapan hanya di depan tapak perkhemahan kami.

Ia pasti menggujakan kami untuk memancing. Baru depan tapak perkhemahan kami sudah boleh mendapat sang badong, ini belum lagi kami singgah ke lubuk-lubuk lain yang berpotensi.

Hari pertama kami di Keniam, banyak kami habiskan masa memancing di lubuk-lubuk berhampiran dengan tapak perkhemahan.

Beberapa ekor tengas bersaiz juvenil berjaya kami perolehi. Apabila malam menjelma, kami berpesta pula dengan ikan baung yang rakus menyambar umpan cengkerik yang kami bawa.

Kebanyakan baung akar yang kami perolehi sebesar saiz 3-4 jari orang dewasa sahaja. Sudah pasti hasil tangkapan kami pada hari pertama ini dijadikan hidangan makan malam kami.

Menongkah arus

Pada hari kedua, awal-awal pagi lagi boatman menyarankan kami supaya berpecah kepada 2 kumpulan.

Kumpulan pertama akan berjalan kaki meredah hutan rimba untuk naik lebih jauh ke atas untuk memancing ikan.

Kumpulan kedua akan menaiki bot menuju lubuk-lubuk di bawah seperti lubuk Rawa atau lubuk Rinching.

Sambil menuju ke lubuk tersebut, kami boleh mengilat sepanjang perjalanan di atas bot.

Saya sendiri bercadang untuk mengikuti kumpulan trekking. Perjalanan ke lubuk yang dicadangkan oleh boatman mengambil masa 1 jam.

Sepanjang perjalanan, kumpulan kami terpaksa menongkah arus sebanyak tiga kali untuk ke seberang sungai.

Menurut boatman, lubuk ini merupakan syurga buat ikan kelah dan tengas jika kena dengan masanya.

Dengan segera kami terus melabuhkan umpan sawit yang dibawa dengan harapan mendapat lesen ikan idaman.

Tanpa menunggu lama rod milik Cho’ort terus melengkung tanda telah disambar oleh ikan. Ikan kelah bersaiz 1kg berjaya dinaikkan.

Sekali-sekala kelihatan hamburan air berdekatan lokasi kami memancing tanda sang sebarau sedang galak menyambar anak-anak ikan.

Lantas rod casting dicapai dan lontaran spoon di buat ke arah kawasan hamburan tadi. Serta-merta sesudu disambar oleh sang sebarau seberat 750gram.

Selepas beberapa jam bertandang di sini, kami mula bercadang untuk pulang ke kawasan perkhemahan.

Sempat juga boatman yang menjadi guide kami mencari cacing sungai sebagai persediaan untuk memancing malam dan hari seterusnya.

Apabila malam menjelma, kami hanya bersantai-santai di kawasan perkhemahan kami sambil memancing. Perbincangan tentang rancangan esok lebih diberi tumpuan.

Selain itu bagi yang berhati waja, mereka meneruskan memancing di lokasi yang berhampiran hingga lewat malam.

Lubuk Rawa

Hujan pada lewat malam membuatkan kami liat untuk bangun awal. Tetapi semangat hendak memancing masih membara di dalam diri kami.

Turunnya hujan, membuatkan air yang jernih di sungai Keniam menjadi keruh. Hari ini saya bercadang untuk bertandang di lubuk Rawa untuk memancing.

Seperti semalam, umpan dasar yang kami gunakan ialah umpan biji sawit. Selain itu buah ara masak yang banyak terdapat di sana juga digunakan sebagai umpan.

Air sungai yang keruh dan berarus laju membuatkan ikan menjadi sukar dipancing. Hanya lampan, anak tenggalan, baung dan beberapa ikan kecil yang berjaya kami perolehi.

Hingga ke lewat petang kami memancing tanpa sebarang hasil yang boleh dibanggakan.

Kelah masak tempoyak

Alhamdulilah, hasil yang diperolehi mereka amat membanggakan jika dibandingkan dengan hasil tangkapan kami di lubuk Rawa.

Ikan kelah dan tengas banyak diperolehi mereka. Selain itu, baung akar juga banyak diperolehi menggunakan umpan cengkerik dan cacing sungai.

Ikan yang diperolehi segera diuruskan oleh tukang masak kami. Memang menggiurkan bila mana tukang masak memberitahu akan masak menu masakan gulai tempoyak.

Memang tidak mampu kami tolak jika menu masakan terkenal negeri pahang terutamanya apabila masakan ini melibatkan ikan kelah.

Ikan selebihnya akan kami bakar sebagai hidangan sampingan. Pucuk paku liar dan pucuk hutan menjadi hidangan sayur dan ulam-ulaman.

Selain itu siput sungai yang dikutip oleh boatman menjadi salah satu hidangan istimewa kami.

Beginilah keistimewaan apabila berkhemah di dalam hutan, setiap hidangan masakan seboleh-bolehnya diambil daripada sumber alam semula jadi.

Selepas selesai makan, kami meneruskan usaha memancing pada malam terakhir ini. Terasa amat rindu dengan suasana damai dan hening apabila berada di dalam hutan.

Udara segar dan pemandangan indah amat berbeza dengan hiruk pikuk di bandar. Sekurang-kurangnya trip singkat ini telah banyak menghilangkan stress.