Jam 3.30 petang kami bergerak dari jeti. Perjalanan menuju ke spot sasaran mengambil masa 3 jam dengan kemampuan bot berenjin Yamaha twin 115 dan bot fiber 32 kaki panjang x 8 kaki lebar. Sekitar jam 5.30 petang skipper Pok Har berhenti di unjam transit untuk menyejukkan enjin bot seketika.

Kami menjatuhkan mata apolo untuk mencari ikan hidup untuk dijadikan umpan pada malam. Anak selayang hidup berjaya kami kumpul sekitar 100 ekor. Pok Har meneruskan perjalanan ke spot sasaran. Jam 6.30 petang kami sampai di spot yang dimaksudkan.

Kami bersauh dan di situ kami menyelesaikan perkara yang wajib dan membuka makanan bekal dari rumah. Jam 8.00 malam kami mula memancing bottom teknik perambut apolo. Saudara Fazley memecah kebuntuan awal mahal dengan berjaya menaikan spesies merah tanda. Selepas itu Azlan dan Pablo berjaya menaikkan spesies ikan merah berskala cukup kilo. Ia sedikit sebanyak memberikan kami semangat.

Trip Padu Tekong Pok Har

Selepas itu saudara Aidilfitri berjaya menaikan spesies ikan kaci atau mandi abu dengan berumpankan anak ikan selayang. Belum sempat saya menghulurlan umpan, reel saudara Ajey pula menjerit. Selepas beberapa minit bertarung kelihatan spesies MJ terapung di permukaan. Kami sangat teruja, seronok dan terus bersemangat. Syam berjaya menaikan ikan mayong.

Skipper meminta kami segera menghulur umpan ke dasar kerana ikan gred A seperti aktif meragut umpan. Saudara Adnan Su dengan setup bottomnya berjaya menaikan ikan kerapu dan tetanda. Kira-kira jam 2.00 pagi ikan sudah mula kurang aktif mencari umpan berikutan arus mati. Kami mengambil keputusan untuk melelapkan mata merehatkan badan dan minda sementara menunggu hari siang.

Jam 6.30 pagi kami diasak dgn ikan cermin dan aya di sekitar unjam. Jam 9.00 pagi Pok Har mengarahkan kami bermain light jig untuk memburu spesies bergigi tajam. Kami bermain dengan teknik drif menghanyut bot dari kepala hingga ke hujung ekor unjam.

Trip Padu Tekong Pok Har

Fadzley membuka tirai dengan tenggiri pertama team kami. Selepas itu Adnan Su, Pablo dan Fitri diasak dengan tenggiri dari atas unjam. Alhamdulilah, kesemua strike berjaya dikawal dan dinaikan ke bot dengan kepakaran skipper.

15 minit berlalu saya pula diasak oleh tenggiri dari sisi kanan bot. Kami saling bertukar strike. Tenggiri mengamuk menghentam jig kami di unjam pertama ini. Setelah 7-8 kali kami berjigging di spot ini tenggiri mula mengendur asakan mungkin kerana sudah banyak berjaya kami daratkan atau kehadiran anak yu paus berhampiran bot.

Di spot kedua tenggiri bersaiz mega pula rakus menghentam jig dan pintail yang kami hulurkan. Alhamdulillah pertambahan hasil di spot yang kedua ini.

Trip Padu Tekong Pok Har

Di spot ketiga, Fitri dan Adnan Su berjaya menjinakkan spesies ebek bulat dengan kaedah slow pitch. Selepas puas mempelbagaikan teknik di spot ini kami mula berasa keletihan. Kebetulan arus beransur lembut membuatkan ikan pelagik kurang aktif (maklumat dari skipper). Sesekali saya, Pablo, Fitri dan Fazley berjaya mendapat strike di bahagian hadapan bot. Manakala Adnan Su, Azlan Syam dan Ajey menahan asakan tenggiri di belakang bot.

Jam 12.00 tengah hari tong ikan kami sudah mula penuh dengan spesies pelagik ini. Skipper mengarahkan kami menambat bot pada unjam bagi membolehkan beliau menyusun ikan di dalam tong sambil merehatkan enjin bot seketika.

Trip Padu Tekong Pok Har

Jam 2.00 petang kami mengambil keputusan untuk menamatkan trip ini dek kerana rezeki kami sudah 2 tong penuh. Kami sampai di jeti jam 6.00 petang. Alhamdulillah rezeki team kami murah hari ini. Ia merupakan sejarah baru untuk kami dan bot Black House Fishing Trip itu sendiri. Bersyukur pada Tuhan atas nikmat dan rezeki yang diberikan.