Setelah solat jumaat di Masjid Balok, kami bertolak dari jeti Kuala Kemaman pada jam 3.00 pm dan menuju ke unjam pertama sekitar 3 jam perjalanan.

Tiba di spot yang pertama, apollo dilabuhkan untuk mencari umpan fresh seperti ikan selar, tamban dan lain-lain lagi. Selepas kami mencari umpan segar untuk jadikan umpan bottom, kami terus menuju ke spot yang pertama iaitu sekitar tukun kapal.

Tanpa buang masa para pemancing terus menurunkan umpan telah dilekatkan pada mata kail. Umpan sotong dan ikan menjadi taruhan kami. Tidak menunggu lama, joran Asmadi direntap kuat oleh penghuni dasar. Menggunakan set kekili Saltiga berjaya menarik ebek anggaran saiz 7kg dengan kepuasan kegembiraan terpancar pada raut wajah Asmadi.

Trip Buru Ebek Kemaman

Sebagimana kita tahu perairan pantai timur khususnya Kemaman menjadi lokasi tumpuan pemburuan spesies ebek. Sama ada ebek kapak atau ebek bulat, kedua-duanya menjadi sasaran utama trip kali ini.

Setelah beberapa minit kemudian joran Amir telah direntap oleh penghuni dasar yang tidak pasti sama ada sagai, GT, cupak mahu pun spesies tak bersisik. Dengan daya pecutan dan tekananan daya juang ikan sehinggalah melihat kelibat ebek bulat terdampar di permukaan laut. Kredit kepada tekong kerana sering berpindah lubuk bila tiada sambutan di lokasi.

Trip Buru Ebek Kemaman

Pada hari kedua seawal pagi tanpa buang masa umpan dilabuhkan untuk menjerat penghuni dasar, akhirnya joran Nan dan Aril disambut mesra penghuni dasar iaitu ikan bayan.

Menjelang pagi kami mula bertukar lokasi ke yang lain,kerna tiada tangkapan yang besar yang seperti diharapkan. Masing-masing masih ada yang tidur kerana kepenatan berjaga pada waktu malam. Semasa bot mula berangkat menuju ke spot yang lain, ada peserta mengambil kesempatan untuk berehat sementara sampai ke spot lubuk karang.

Organizer Abg Sham memberi tahu kami bahawa sekitar lubuk karang mempunyai ikan gred seperti kerapu bara, jenahak dan merah. Tanpa menunggu lama En. Mahat merentap joran terus sahaja menggulung tanpa tentangan yang berat. Rupa-rupanya seperti yang diberitahu Abg Sham kerapu bara berskala saiz 1kg dinaikkan dengan menggunakan umpan hirisan sotong.

Trip Buru Ebek Kemaman

Makan malam kami sediakan oleh Wan Mazhar. Fuhh… sedap beb! Menu ikan masak kari serta ulam dan pulak pekasam ikan tengas dibawa oleh Endy Kubis lagi penambah selera kami di atas bot dan kami berbincang dengan Abg Sham untuk pindah ke seterusnya.

Tidak menunggu masa, aksi joran Aril melentur sehingga mencacah air, fuhh… mesti monster yang ditariknya. Selepas beberapa minit aksi bertarung akhirnya pari 18kg dinaikan dengan menggunakan umpan hirisan sotang.

Selang beberapa minit En. Zam pulak menaikkan pari seberat 16kg selama 30 minit. Fuhh… lamanya. Hahaha… mana taknya habis berbelit tali pancing yang lain.

Trip Buru Ebek Kemaman

Pada awal pagi cuaca agak kurang mesra dengan kami, kami menerima alun yang agak tinggi menyebabkan bot terhuyun-hayang. Walau bagimanapun tidak melunturkan semangat kami sebagai pemancing. Kami terima dugaan itu dengan berlapang dada dan bersyukur terhadap Ilahi.

Sekitar awal pagi ikan kacang menjadi ikan pengacau menyebabkan pemancing sering bertukar mata kail dan perambut.

Untuk kali ini kami berjaya menaikkan pelbagai spesies ikan terutama ikan target iaitu ebek. Pada trip ni jugak, ikan terbesar seberat 18kg berjaya dinaikkan oleh Aril. Trip bottom dan jigging kali ni amat berjaya dan nantikan trip seterusnya.

Trip Buru Ebek Kemaman

(Oleh: Shahril Ahmad Shah)