Boleh dikatakan keperluan memancing udang galah hampir sama saja di mana-mana lokasi. Namun untuk tidak menghampakan, kami sediakan apa yang perlu korang bawa jika memancing udang galah di Kg. Sepayang, Rompin ini.

 

Set Joran

Rasanya tak perlu nak cerita panjang pasal joran ni sebab kat kedai pancing memang dah tersedia joran khas untuk pancing udang. Yang penting joran tu lembut, mudah lentur dan liat. Joran jenis ini akan memberi signal kepada kita bila udang dah sangkut. Kalau pakai joran yang keras, sebarang tindak balas udang kita tidak dapat dilihat.

 

Tali Utama

Gunakanlah tali utama yang berdiameter halus. Kekuatan tali maksimum 10-15lb pun sudah memadai. Pastikan tali utama adalah tali benang atau braided supaya mengurangkan risiko dipotong ikan buntal. Paling leceh sebab nak kena set semula perambut mata kail dan rugi batu ladung hilang.

 

Batu Ladung

IKLAN

Batu ladung jenis berlubang di tengah atau batu biji kana biasa digunakan. Ia penting sebab bila udang dah tersangkut secara automatik ia akan menarik terus tali utama. Batu jenis ini membantu dari segi tahap kesensitifan joran. Berat batu adalah bergantung kepada arus sungai. Saya biasa menggunakan batu no 4 hingga 6.

 

Perambut Mata

Yang pasti kekuatan perambut adalah kurang berbanding mainline. 6-10lb sudah memadai. Berdasarkan purata terberat udang galah di sungai ini tidak melebihi 700 gram. Sekiranya anda mendapat lebih dari berat itu, jackpot untuk anda. Perambut yang halus akan membantu menyelamatkan wang dan masa anda sekiranya mata tersangkut.

 

IKLAN

Mata Kail

Mata kail khusus untuk udang memang banyak dijual. Di sini saya biasa menggunakan mata kail saiz  sederhana iaitu no 4 hingga 6. Walau bagaimanapun, penggunaan mata ini bergantung kepada keadaan. Adakala mata kecil ok… kekadang kena pakai mata saiz besar. Sediakan lah pelbagai saiz.

 

Umpan

Lazimnya memang guna cacing tanah saja. Umpun-umpun adakalanya mengena juga. Jantung ayam juga digunakan dan biasanya udang saiz jenggo suka ambik umpan jantung ayam. Jantung ayam kena hiris halus-halus supaya mata kail senang sangkut.

IKLAN

 

Spot / Port

Di sini cuba cari kawasan air yang berarus. Tapi mengikut pengalaman di Sungai Pontian ni memang ada udang galah. Cuba la kat mana pun dari tepi hingga ke tengah sungai. Selain itu suhu air juga memainkan peranan. Sekiranya air terlalu sejuk udang macam malas nak cari makan.

 

 

Petua memilih waktu dan tempat

Berdasarkan pengalaman… time udang makan selepas 2 atau 3 hari hujan lebat diikuti cuaca panas. Udang biasanya suka melepak kat kawasan yang ada rimbunan kayu. Kawasan berarus dengan selekoh-selekoh sungai memang port dia.