IKLAN

 

SOALAN:

 

Beberapa hari lepas admin ada up pasal sesirat… aku tak faham sangat, min. Aku baru lagi mancing… tu pun suka-suka je tak pernah main laut lagi? Jadi, apa masalah dengan sesirat ni? Kat tempat aku ia dipanggil belin.

 

JAWAPAN:

 

Ikan sesirat yang juga dipanggil belin di sesetengah tempat merupakan antara tangkapan yang tidak dikehendaki oleh sesiapa pun. Ia dianggap sebagai ikan pengacau umpan sebagaimana ikan buntal.

IKLAN

 

Soal Jawab Mancing – Mohon Penjelasan Perihal Ikan Belin?

 

Jika dibandingkan dengan buntal, saya memilih biarlah buntal yang tersangkut pada mata kail dan bukannya sesirat. Itu pun kalau buntal hanya memakan umpan, tapi kalau buntal menggigit dan memutuskan tali utama, kedudukannya samalah macam sesirat jugak. Sama-sama mendatangkan kerugian.

 

IKLAN

Ikan sesirat ini mempunyai sejenis lendir berbau serta toksik yang menjadi alat pertahanan diri untuk ikan tersebut.

 

Apabila ia tersangkut pada mata kail ia akan bertindak bagi melepaskan diri dengan cara membelit dan bergumpal pada dan lendir akan dikeluarkan membuat perambut berbelit serta hanyir.

 

Walau pun tiada bukti saintifik menyatakan perambut dan mata kail yang terkena lendir sesirat akan menyebabkan ikan akan datang dekat kepada perambut tersebut, adalah disarankan ganti sahaja perambut dan mata kail yang baru. Ia ibarat petua memancing yang diperturun oleh pemancing-pemancing terdahulu.

 

Soal Jawab Mancing – Mohon Penjelasan Perihal Ikan Belin?

 

Jika difikir secara logiknya pula, ada sumber mengatakan lazimnya lubuk yang dihuni oleh sesirat ini tidak akan dihuni oleh ikan-ikan bergred tinggi.

 

Kalau ada pun cuma belukang atau duri. Dikatakan juga kehadiran sesirat itu boleh menyebabkan ikan-ikan lain lari sesuatu lubuk, begitulah jugalah dengan kesan lendirnya pada perambut yang berkemungkinan besar akan menyebabkan ikan-ikan lain tidak akan mendekatinya.