Untuk pengetahuan semua, terdapat dua jenis lombong iaitu lombong pecah dan lombong takung. Lombong pecah ni adalah lombong yang mempunyai aliran air masuk dan keluar selalunya ia bersambung dengan sungai atau anak sungai.

Ikan lebih agresif dan sedap rasanya seperti ikan sungai. Lombong takung ni adalah lombong yang airnya statik takde keluar dan masuk, ikannya pula kurang sedap.

 

Memancing di lombong ni sangat berbeza kalau nak dibandingkan dengan memancing di kolam berbayar. Sebabnya kebanyakan ikan lombong ni adalah ikan liar dan saiznya lebih besar dari ikan kolam berbayar.

 

 

Selalunya umpan yang digunakan di kolam berbayar kurang menyerlah prestasinya di lombong, jadi tak pakai pun tak apa takut membazir duit aje. Sebagai permulaan sebelum memulakan atau umpan dilabuhkan sila perhatikan keadaan lombong dahulu dan lihat kocakan ikan yang bermain.

 

Selalunya kalau baru pertama kali pergi lombong baru, saya tengok keadaan ikan kat sana dan lihat kocakan ikan sama ada tongsan, patin, rohu, dan sebagainya. Selepas dikenal pasti jenis ikan yang ada barulah pemilihan umpan perlu dilakukan.

 

Jom like & See First page portal memancing terbaru – www.facebook.com/umpanmania101

 

IKLAN

Antara umpan-umpan popular di lombong:

 

Sawit blender + dedak ayam kuning + minyak

Isi biji getah (cucuk buat satey)

Sawit peram (guna mata 3 )

Sawit masak baru (buat satey)

Dedak kuning ayam + starbrand pisang (bancuhan kena betul. Tak boleh kuat atau kurang baunya).

Perut ayam + dedak kuning.

Buah mengkudu masak + dedak kuning + santan + hampas kelapa (untuk tongsan)

Anak keli, seluang, gewang (toman)

 

Ada banyak lagi umpannya…. tetapi paling killer umpan nombor 1. Jelawat dan rohu cukup suka. Kalau patin, cuba umpan nombor 5. Banyak patin dah tewas.

 

 

Saya tak galakkan mancing pakai umpan yang ada jual kat kedai tu sebab pengalaman saya yang dah belasan tahun memancing lombong ni umpan tu kurang mujarab kat lombong terbiar.

 

Perambut yang biasa digunakan ialah mata bom dan rambai kerana mata-mata tu memang sesuai digunakan di lombong terbiar ni.

 

Mata kail, kalau boleh pakai pakai jenis Fire Eagle Steel Hook. Jenis stainless steel sebab ikan lombong nie shot dia kuat, terutama patin.

 

Jangan pakai jenis tali merah, tak kuat sangat. Tetapi rohu suka mata tali merah tu. Buat sedikit peroi agar dalam air dia pecah sedikit demi sedikit.

 

Memancing tongsan lain pulak perambutnya. Selalunya pakai mata bom buat sendiri khas untuk tongsan. Teknik apungan boleh jugak pakai kat lombong ni.

 

Jom like & See First page portal memancing terbaru – www.facebook.com/umpanmania101

 

Untuk mengenali tempat ikan bermain pulak, sila tengok pokok kiambang yang ada di lombong itu. Sekiranya pokok tersebut bergerak ke arah umpan, jangan tarik umpan sebaliknya biarkan sahaja ia menutup umpan. Ikan lombong selalu bermain di bawah kiambang.

 

Untuk lebih senang, cari tempat keluar air dan main kat situ pakai sawit, buat satey, jelawat dan kaloi suka main kat air keluar.