IKLAN

 

Kaki pancing memang banyak pantang larangnya. Sama ada ia pantang larang tersebut diwarisi turun temurun atau melalui pengetahuan sendiri melalui pengalaman. Walaupun ada pantang larang bagus, cuma bagi seorang Muslim, janganlah sampai taksub hingga melanggar akidah ketaatan kepada Yang Maha Esa.

 

“Pantang larang saya takleh dengar member pancing dapat ikan banyak. Mesti saya pergi ke lubuk tu untuk membuat siasatan terperinci.”

  • Haizam Zam

 

“Jangan buang puntung rokok dalam sungai… takut buaya marah! Eerrrr… sendiri mau ingat la.”

  • Mazlan Abd Wahid

 

Petua, Petanda & Pantang Larang Memancing

 

“Jangan langkah rod… takut kumpau! Kata deme le. Bukan teman kata. Teman takde hal pun nak langkah pun langkah la… jangan pijak sudah!

  • Abi Hurairah Md Zain

 

“Langkah rod tak kisah la… nak kumpaw camna pun kumpaw gak… hehe. Pantang jangan pijak rod dah la…”

  • Syaz Epal Hijau

 

“Org tua kata jangan langkah rod takut patah kalau rod murah takpe ni satu dah 3 ratus… mau tak pantang… huhu.

  • Muhsin Maliki

 

IKLAN

Petua, Petanda & Pantang Larang Memancing

 

“Lain tempat lain caranya… jangan bawak benda yang bole tarik perhatian makhluk yang tak diingini. Pak mertua rajin pesan, kalau turun sungai ke… masuk hutan ke… pancaindera kena peka. Hidung, mata, telinga kena sentiasa peka… parang jangan lupa bawa sebagai senjata kecemasan. Malang tak berbau.

  • Ranting Taib Andak

 

“Kalau tengah memancing tiba-tiba ternampak benda bukan-bukan atau terhidu bau wangi atau busuk diam-diam sudah.”

  • Asrul Amri

 

Petua, Petanda & Pantang Larang Memancing

 

“Jangan potong tali pancing guna gigi, guna cutter @ benda lain. Member la yang ckp.. Hihii.”

  • Lee Pengyu

 

IKLAN

“Jangan basuh tangan kat dalam air tempat mancing… petua pak cik aku. Huhuhuhuhu…”

  • Razib Mokhtar

 

“Yang saya tahu jangan cakap besar la. Yang lain tak pernah lagi dengar. Apa pun bergantung pada niat kita.”

  • Nur D Hatimu

 

“Jangan bergambar dengan ikan kecik-kecik takut orang marah buka gambar ko… Habiskan kuota intnet aku jak. Hehehehe.”

  • Grass Leaf

 

Petua, Petanda & Pantang Larang Memancing

 

“Kalau nak beli rod ikut jengkal 21 kalau tak silap… kalau tak nanti kungpaw berdarah. Erkk… orang lamo cite… huhuii.”

  • Farid La

 

“Nak pilih rod ikot panjang genggam penumbuk dari bawah sampai hujung. Mujur tak mujur tak… buek sampai last mujur. Kalau last tak mujur kompom rod payah nk strike… hahaha. Nak mancing jangan konyang bona nanti tak dapek ikan. Ikan pun dah konyang… mancing jangan pakai baju torang-torang… ikan lari. Ado macam-macam laie… Akhir kato… but-but tali pogambot, den hulur ko sambot, den ngelak ko ikot…. hakhakhak.”

  • Arelong NoGorie

 

“Ada jugak dengar pantang batang pancing jangan lebih dari tinggi sendiri… tak tahu apa tujuannya. Sampai brader tu patahkan yang hujung bagi ngam-ngam tinggi dia… lepas tu dia dapat kaloi 3 kilo.”

  • Azmin Kamisan

 

Petua, Petanda & Pantang Larang Memancing

 

“Petua dulu, kalau pepatung hinggap hujung joran makna ikan nak mkn.. wallahualam.”

  • Ahmad Ferrozam

 

“Lillahi tawakal. Rezeki… pantang saya tak boleh tengok orang seksa ikan yang dianggap PENGACAU. Kalau tak nak, lepaskan semula. Jangan dihempas atau dibiarkan mati kering di atas bot atau tanah.

  • Shariff Kamal

 

“Jangan lupa ludah cacing bila mau pancing… kata arwah mak sedara. Tapi lepas dia dan dia lagi dapat ikan.”

  • Keyna Maktih Nun

 

Petua, Petanda & Pantang Larang Memancing