IKLAN

 

Pernah tak korang kena sengat sembilang atau ikan berbisa seangkatan dengannya? Jom share sedikit pengalaman berdenyut korang tu. Kalau sesiapa yang ada petua penawar bisa sembilang ni pun cantik juga untuk dikongsikan bersama.

 

“Pengalaman Wak kena… baca selawat… tekapkan tempat kena sengat tu kat badan ikan tu balik. Mean kat lendir badan ikan tu… petua dari orang lama gak tu… Alhamdulillah boleh sambung mancing balik.”

– Chewan Redzuan

 

“Biasa saya kalau kena sengat sembilang ni atau ikan duri saya akan kencingkan kat jari yang kena sengat tu dan biar beberapa minit sampai reda. Lepas reda baru basuh balik tangan dengan air bersih.”

– Fakhrul Tahir

 

 

“Dapat sembilang air mula pasang. Patut buang sengat dulu tapi tukar fikiran buka mata kail dulu. Salah teknik pegang mendapat. Gi hospital time tu gak. 4 injection… 4 hari mc. Masa 4 hari mc boleh rasa tiap kali air tengah pasang dia punya denyut datang… Perghhh! Ini semua pengalaman wei. Beringat sebelum kena”

– Syaher Fahmi

 

“Pakai ridsect… selalu memancing sembilang bawa ridsert nyamuk… kalau-kalau terkena sengat sembilang sembur saja dengan redset… rasa sejuk… sakit pun kurang.”

– Fredolin Edo

 

IKLAN

“Petua aku lebih kurang pantun je… bila kena duri cepat2 sebut `nasib baik kena malam, kalau kena siang tentu sakit’. Bila kena siang, cakap mcm tu jugak cuma kalih je… `nasib kena siang kalau malam tentu sakit’. Ok… petua ni dah banyak kali guna… alhamdulillah. Tak kira la duri ikan apa pun… sebut ja macam tu… apa yang penting kita mesti percaya… jangan was-was.”

– Faris Fazil

 

 

“Pernah kena zaman kanak-kanak. Naik basikal mancing ramai2 ngan kawan. Kurang bernasib baik hari tu tercucuk duri sembilang kat betis! Rasa nak pitam masa tu… nasib baik ada sorang pak cik kat situ… datang sambil senyum je. Kawan2 dah cuak masa tu tengok keadaan. Pak cik tu amik batang mancis dan kikis belerang kat tempat kena sengat… pedih tak terkata… dengan selamba pak cik tu cucuh api kat belerang tu… fuhhhh…! Sekelip mata sakit tu hilang… dan boleh sambung mancing… pengalaman yang tak boleh lupa.”

– Asrofi Salihi

 

“Petua daripada orang-orang lama. Kalau kena sengatan haiwan-haiwan laut… ambil ‘otak ikan’ dan makan mentah-mentah… boleh diamalkan jika petua lain tidak berkesan sementara nak pergi klinik.”

– Syed Zuraidi

 

IKLAN

“Pernah kena duri sembilang ni… gunting sedikit hujung ekornya selawat kunyah ekor tu dan telan. Rasa pahit sedikit… Insyaallah hilang / kurang dalam beberapa minit… selamat mencuba.”

– Md Redzuan

 

 

“Paling mujarab ambil satu misai kucing cucuk dekat tempat yang kena tu… nanti akan terasa hisapannya. Saya dah cuba Alhamdulillah lena tidur dengan izin Allah.”

– Sekut Cotek

 

“Masa memancing dulu-dulu dengan orang-orang lama… dia ambil tahi cacing tanah yang masih baru dan sapu pada tempat terkena sengatan… Alhamdulillah boleh sambung memancing.”

– Yamin Hamzah

 

“Petua yang saya dapat dari ayah… ikan sembilang, keli, duri dan keluarganya… asah kuku guna pisau, ambik habuk kuku dan tampal di tempat kena sengat. Insyaallah rasa berdenyut sakit hilang.”

– Amir Aziz

 

“Cari daun lidah ular lepas tu lenyek-lenyek kat tapak tangan dan tempek tempat yang kena sengat… jap ja lega. Cara ni selalu dok buat kalau kena.”

– Shukri Mokhtar

 

 

“Pernah kena… tekong suruh gigit dan telan ekor ikan sembilang tu. Alhamdulillah kurang sakit… boleh teruskan mancing sampai ke petang. Masa tu naik sampan… kena dalam pukul 10 pagi macam tu… tapi lepas naik darat… balik rumah mandi terus tangan start bengkak… terus gi klinik dan kne enjet.”

– Zulkefle Sipon

 

“Saya pernah kena dekat rumah rakit… kena dekat jari manis. Sungguh manis penangannya. Ikat lengan, tumbuk asam jawa, buh kat kain, pastu ikat kat tempat kena sengat tu… minum susu… Alhamdulillah saya boleh sambung mancing lagi.”

– Hazlan Yusof