IKLAN

Telahan tidak meleset. Seekor rohu anggaran berat dalam 3 kg diheret ke tebing. Hasil keempat yang tumpas di tangan saya lewat petang itu. Manakala Lan berjaya menewaskan dua ekor jelawat. Badrul pula seekor jelawat serta seekor rohu. Seekor lagi berjaya memutuskan tangsi dengan menyusup masuk ke dalam kawasan keladi bunting.

Kedengaran sayup-sayup dari kampung berdekatan suara orang mengaji. Bermakna beberapa minit lagi azan maghrib akan dilaungkan. Kami mengemas barang dan masukkan dalam but kereta.

Setelah memastikan tiada lagi barang yang tertinggal, saya terus memandu keluar dari kawasan lombong menuju simpang kampung di mana Badrul meletakkan motosikalnya. Selesai solat maghrib di surau, saya menghantar Lan ke rumahnya terlebih dahulu sebelum pulang ke rumah bujang saya. Dua ekor ikan hasil pancingan saya disedekahkan kepada Lan memandangkan dia mempunyai ‘keluarga besar’. Baki dua ekor lagi sudah cukup bagi saya untuk dibakar sebagai juadah malam nanti bersama rakan-rakan bujang.

Kereta Proton Satria Neo saya pandu perlahan. Jalan kampung yang muat untuk sebuah kereta sahaja dan laluan yang bengkang-bengkok merbahaya jika memandu laju. Lagi pun saya tidak berapa biasa dengan laluan tersebut. Termasuk yang ini, baru kali kedua saya melaluinya. Ada satu lagi jalan baru yang lebih luas tetapi jauh.

Memandu bersendirian, melayan lagu sambil teringatkan aksi pecutan ala torpedo rohu lombong petang tadi. Memang seronoklah. Kalau ada kesempatan mahu saya turun lagi ke sini. Dumm! Terkejut dan serta-merta kaki menekan brek. Lampu tinggi saya pasang. Saya terlanggar sesuatu. Lima belas kaki di hadapan kereta berhampiran jambatan kayu, saya lihat seseorang terbaring di dalam semak. Menggelabah dan berdebar-debar. Saya bergegas keluar. Masih terpinga-pinga, saya meluru ke arah semak. Kaki dan tangan saya menggeletar.

Seingat saya tidak ada sesiapa tadi di tepi jalan atau melintas jalan. Apakah saya tidak perasan atau fikiran jauh melayang. Rasa bersalah menyelubungi diri. Menyesal pun ada. Seorang perempuan dalam lingkungan usia 30-an bangun sambil mengibas-ngibas kain membuang rumput dan ranting kayu yang melekat.

“Kak..teruk ke kak? Saya tak nampak tadi. Maaf kak.. maaf,” Kelam-kabut saya dibuatnya. Ya lah aku langgar orang. Kalau langgar kucing pun kita sudah rasa tidak keruan.

“Tak apa, sikit saja dik.. tak apa”

IKLAN

Sambil tersenyum wanita itu mula melangkah. “Err..kak, saya hantar kak ke klinik. Kat mana klinik yang dekat?” Wanita itu terus melangkah. “ Tak apa, rumah akak seberang jalan sana saja. Akak tak apa-apa. Adik balik lah”.

Hari Ahad, setelah tiga hari peristiwa tersebut saya bercadang pergi ke tempat kejadian mencari rumah kakak tersebut untuk menziarahinya. Jauh tempat kejadian dengan rumah bujang saya, kira-kira satu jam perjalanan. Sebaik sampai di jambatan kayu tersebut, saya terlihat seorang lelaki sedang menangguk anak udang. Saya berhentikan kereta.

Saya bertanyakan lelaki berkenaan perihal wanita yang saya terlanggar beberapa hari lalu, mungkin dia mengenalinya. Menurut apa yang lelaki itu beritahu saya, rumah wanita yang di seberang jalan itu sebenarnya kawasan tanah perkuburan Islam kampung berkenaan. Tiada rumah di kawasan itu.

Berderau darah saya. Kejadian malam itu sepantas kilat terbayang di depan mata. Patutlah kakak itu bangun selamba tanpa sebarang kecederaan dan kenapa saya boleh tidak perasan, kainnya langsung tidak koyak sedikit pun! Malam itu saya macam terpukau.

Lelaki itu memberitahu saya, pada awal tahun 80-an wanita itu mati dibunuh oleh bekas kekasihnya. Mayatnya dicampak ke bawah jambatan dan penduduk kampung sering bertembung ‘wanita’ berkenaan di sekitar jambatan ini. Seram sejuk tubuh saya mendengarnya. Tergesa-gesa saya meminta diri.

IKLAN

Pada mulanya saya bercadang untuk terus pulang. Teringat pula si Badrul yang rumahnya hanya sekitar 15 kilometer sahaja lagi ke hadapan.. Saya terus memandu menuju ke rumah Badrul.

“Lama dah kau tak datang ke mari, apa khabar?,” Soalan cepu emas daripada emak Badrul sebaik saya melangkah masuk ke ruang tamu.

“Saya macam ni lah makcik. Makcik sihat?” Memang betul. Hampir 6 bulan saya tidak ke rumah Badrul “Makcik sihat. Sihat orang tua”. Ujar mak Badrul sambil melangkah ke dapur,

Sedang rancak bercerita kisah-kisah memancing, saya teringat hendak memberitahu Badrul apa yang saya alami sewaktu pulang dari memancing rohu tempoh hari. “Nasib baik ada lelaki di jambatan tadi yang memberitahu aku siapa sebenarnya ‘kakak’ tu”.

“Ada lelaki dekat jambatan?” Emak Badrul yang menghidang air kepada kami tiba-tiba menyampuk. “Ya makcik. Lelaki kurus, rambut kerinting. Tinggi tak tinggi sangat, lebih kurang tinggi saya. Kenapa makcik?.

“Itu suami perempuan tu. Dia pun sama kena bunuh sekali dengan isteri dia. Dua-dua dicampak ke bawah jambatan kayu tu” jelas mak Badrul.

ASTAGHFIRULLAH..! “Badrul, aku beransur dulu lah. Nak rileks kepala aku ni. Malam tu jumpa kakak tu, pagi tadi jumpa suami dia pulak! berat..berat”. Saya meminta izin pulang kerana kepala sudah mula serabut dengan dua kejadian yang menimpa saya tanpa diduga.

“Kau nak ikut jalan kampung ke jalan baru?”. “Kau hulur seratus pun aku tak akan lalu jalan lama tu. Kalau kau ikut sama, boleh”. Badrul tersenyum.

Sepanjang perjalanan, kejadian pagi tadi dan malam jumaat tempuh hari bermain di fikiran. “Patutlah tiada kesan calar atau kemek pada bumper depan…” bisik hati saya. Hanya tuhan yang tahu apa hikmah di sebalik kejadian ini. Moga tuhan merahmati ke atas kedua-duanya. Al-Fatihah.