IKLAN

 

Ekoran daripada isu yang berpanjangan ini, mari kita tanya beberapa pendapat orang ramai mengenai topik ini.

 

Adakah mereka sanggup mengeluarkan duit untuk menikmati seketul ikan patin muncung atau patin buah masak gulai tempoyak dan adakah berbaloi untuk mengeluarkan belanja tinggi untuk menikmati ikan berkenaan?

 

patin buah

 

“Ikan patin Sg. Pahang boleh menghasilkan caviar macam sturgeon tu, memang la mahal. Pastu patin yang berumur lebih 2 tahun akan menghasilkan geliga emas / berlian kat perut dia… takkan nak jual sekilo 5 hengget kottt?? Agak-agak laaa…”

  • Jefry Razak

 

“Air sungai Pahang segar dan istimewa, punca mata air sungai Pahang ni dia naik melalui Madinah, kemudian dia pergi ke Mekah, dan daripada Mekah dia naik ke atas dan bertemu sendiri dengan Ayah Pin di istana dia.”

Nash Ruddin

 

 

“Mahal sebab susah nak dapat kalau memancing kat situ… asyik membangau ja kat jambatan tu… memerang ja yang banyak!”

  • Shaiful Shahizan

 

IKLAN

“Patin sungai sama je rasanya. Tapi try la patin Sungai Kajang tengok pening ke tak pening…”

  • Najmudin Saidin

 

“Kebanyakan patin Sg. Pahang ni spesies asal yang nyata beza dengan sungai lain. Benih dari Sg. Mekong.”

  • Akmal hakim

 

 

“Alhamdulillah ayah saya nelayan Sungai Pahang, tahun ni kami sekeluarga merasa sekali makan patin muncung stim halia. Ayah sanggup korbankan walaupun harga tolak ikan tu anggaran 1k lebih, memang berbeza rasanya…”

  • Zayadi Zainal

 

“Pada aku sama je rasanya… patin Sg Manggis di Banting aku rasa lagi sedap sebab patin di sungai tu suka makan buah berembang! Mungkin ikan patin Pahang mahal sebab mereka bagi makan buah anggur dari USA!”

  • Azhari Kamatudin

 

IKLAN

“Saya rasa kalau kena patin tempoyak ori Pahang punya menggelepor nak makan lagi sekali. Tempoyak dia tu yang A… bukan pasal patin sangat pun.”

  • Baq UE

 

 

“Sebab sedap bau hanyir pun kurang. Ayah aku kalau balik Pahang jer mesti beli ikan patin 2-3 ekor lepas tu beli tempoyak kat pasar, kalau beli tempoyak ikan patin kat Pahang mesti kuah tu pekat.”

  • Muhd Azam

 

“Terus terang laa… rasa ikan patin Pahang dengan yang dibela kat Pasir Putih Kelantan sama saja malah yang Pasir Putih punya kurang sangat bau sungainya….”

  • Kie Ki

 

 

“Abg aku pernah bekalkan bertan-tan ikan patin Sungai Klang ke Pahang. Ikan-ikan ini akan dihantar ke sangkar-sangkar ikan, sebelum dijual kepada pengusaha kedai-kedai makan dan sebagainya. Aku pun tak paham kenapa mahal sangat.”

  • Wan Tham

 

“Patin Pahang Mahal sebab makan mineral bauksit mempunyai titanium potassium calsium uranium dan lln lagi berkaitan… gurau je jangan serius sangat.”

  • Aman Dan Meena

 

“Sebab sungai belum tercemar. Kalau dah mula tercemar, fikir-fikirkan…”

  • Riezat Eizat

 

 

“Sama je rasa ngan patin tmpat lain… diwarwarkan sedak la sangat mengalahkan apa menda… pala hotok.. sama je. Bukan bagi makan buah epal ngan buah anggur california pon… dedak tu la makannya…”

  • Rethaudin Hamid

 

“Sebab dah terlalu terkenal. Itu yang harga boleh tinggal mykad seketika sebab nak pergi cari bank…”

  • Noble Bob