IKLAN

 

Pengalaman disengat ikan menjadi lumrah dalam kalangan kaki pancing. Sakit sengatan tak sedikit pun menghalang untuk terus memancing, apa yang penting keselamatan diutamakan.

 

“Zaman kanak-kanak saya belum kenal banyak speisis ikan, yang saya tahu janji ngail jika ada peluang. Masa itu saya darjah 6 dan tinggal dengan bapa di Kuching. Bapa selalu kirim barang kepada keluarga di Sibu dengan kapal laut. Sementara tunggu kapal berlayar saya cuba-cuba pancing.

Selalu juga dapat udang galah, tapi hari tu saya dapat ikan sembilang api (ekor berwarna merah). Sangka saya keli. Masa buka mata kail, ikan mengelepur dan terkena durinya pada hujung jari. Tak sakit mulanya cuma darah berciciran keluar. Masa nak basuh ayah nampak. Kenapa? Kena petik (sengat) keli…. “Mana ada keli kat air payau, itu semilang api!!!

Malamnya saya tak tahan bisa… kena bawa hospital untuk suntikan. Tak dapat tidur sampai pagi kerana bisa berdenyut-denyut. Kepada yang baru mula nak berjinak-jinak dengan dunia pancing, sila berhati-hati.”

  • Amir Saifudin Ahmad

 

Kenangan Paling Menyakitkan Kaki Pancing

 

“Kena sengat baung, nasib baik ada batang keladi, kurang denyutannya, petua orang kampung. “

  • G Wan Lebo

 

“Pernah kena sengat ikan kitang… panas bisa ikan ni buat hilang mood mancing. Pemancing tegar je yang dapat pengalaman cenggini. “

  • Mohd Hafiz Razali

 

IKLAN

“Pernah kena sengat obor-obor ketika sedang casting dalam air. Sakit hingga sesak nafas. Nak minta tolong kami ada di pulau terpencil dari orang. Last-last aku teringat petua orang tua. Jika terkena sengat obor-obor lumur tempat kena sengat dengan air kencing. Apa lagi tanpa berfikir panjang aku terus buat… tau apa yg jadi??? Jenggg!!! Alhamdulilah betul-betul jadi… kesakitan beransur kurang. Kadang-kadang kita tak perasan yang penawar ada pada kita.”

  • Tok Lipan Pwc

 

Kenangan Paling Menyakitkan Kaki Pancing

 

“Pernah gak kena sengat dengan ikan keli. Masa tu berkubang dalam paya untuk menangkap ikan-ikan darat. Dengar cerita sengat ikan laut lagi dasyat. Tak pernah lagi kena. Apa-apa pun sentiasa berhati-hati semasa mengendalikan ikan yang bersengat.”

  • Nazri Rahim

 

“Petua ayah saya bila terkena sengat ikan tu, ludah di tempat kena sengat tu dan ambik segumpal tanah gosok kat tempat tu. Bila saya mancing jauh dari darat ayah selalu pesan jangan lupa bawa tanah dalam balang. Yelah takut apa-apa jadi jauh nak dapatkan pertolongan.”

  • Jack Hundreds

 

Kenangan Paling Menyakitkan Kaki Pancing

IKLAN

 

“Kena dah sekali spesieis ikan duri kat Pulau Ketam. Ikan tengah melompat… kite nak ambil playar. Sekali zaappss!! Tercucuk duri tepi insang. 2 jam menahan bisa atas bot. Rasa macam nak nangis oo!

  • Fadly Zaid

 

“Pernah rasa penangan ikan kitang… tercucuk kat jari hantu, betul-betul celah kuku… rapat sampai tulang pulak tu. Time tu tak tau apa-apa, kebetulan ada minyak cap kapak dalam poket. Sapu je… hahaha sakit bisa ikan melebihi pedih minyak cap kapak.”

  • Ahmad Hazranshah

 

Kenangan Paling Menyakitkan Kaki Pancing

 

“Banyak kali dah kena sengat ikan, dari kecik main kubang pedap ikan, keli, sembilang… lepas tu start main laut main pegang je ikan depu dengan kitang. Memang betul-betul tak tau mana spesies ikan bisa kat laut ni, tau-tau rasa kebas-kebas tangan, selawat baca 3 Qul dalam 15 minit liang roma keluar cam peluh lepas tu hilang sakit. Pegang ekor pari walau tak kena sengat pun boleh rasa kebas tangan… lepas tu dapat ikan main cabut pakai playar je dah.”

  • Hairil N Iena

 

“Saya pernah kena sengat ikan tuka, walauuon terkena duri dia yang dah dipotong tapi kesannya dari air mula nak pasang sampai air kembali surut masih terasa. Serik dah mancing dalam gelap. “

  • Emy De Kua-Lure

 

“Pancing parit jer… kena ikan temekung saja pun dah boleh jadi kebas jari-jari. “

  • Thylord Zuels

 

Kenangan Paling Menyakitkan Kaki Pancing

 

“Kitang… sangat berbisa walaupun besar duit lima sen. Pernah kena.. bengkak. Guna petua tekong… selawat tiga kali, celup tangan yang bengkak di dalam lumpur. Alhamdulillah… Lima minit lega sikit.”

  • Mohd Shaharol

 

“Saya pernah kena sengat iting utik, aduhh sakit bah. Langsung tidak dapat tarik keluar pasal terlampau dalam masuk isi, apa lagi darah banyak keluar. Last-last paksa bawa hospital, ikan utik pun ikut skali. Kena ketawa kan lagi tu oleh nurse… mau marah pun, sudah salah sendiri. Sendiri yang cuai. Cerita pancing udang, utik yang naik. Pesan untuk kawan-kawan kaki pancing, kalau strike ikan yang pandai sengat atau ada iting, jangan lupa buang dulu duri ikan, jangan nak tera sangat… hehehe.”

  • Dady Agurl Chia

 

Kenangan Paling Menyakitkan Kaki Pancing