Tiada istilah komplot memancing sepanjang PKP ni kecuali nak kena saman. Dalam erti kata lain terpaksalah kita lupakan seketika keseronokan berkomplot ini.

Namun dalam pada seronok berkomplot, beberapa perkara haruslah dikaji supaya aktiviti komplot ini berjalan lancar dan menyenangkan hati semua pihak yang terbabit.

 

Sporting Ikut Tema

Jika sempena Hari Raya, lazimnya ahli komplot diminta memakai kod pakaian hari raya. Senang cakap berbaju Melayu. Jadi, sebaiknya bersikap sporting dengan berpakaian mengikut tema. Barulah komplot nampak meriah sekaligus membezakannya dengan komplot-komplot biasa.

 

Datang Ikut Waktu

Sekiranya waktu komplot jam 10 pagi, sebaik-baiknya setengah jam awal sudah pun sampai di lokasi komplot. Kalau tidak dapat menepati waktu sekali pun tak mengapalah jika lewat sedikit. Asalkan jangan komplot dah nak tamat barulah nampak muka.

 

IKLAN

jom komplot di www.facebook.com/umpanmania101

 

Respek Peraturan Memancing

Banyak juga berlaku kejadian bila buat komplot, dirasakan kolam pancing tu macam dia yang punya. Main belasah je langsung tak ikut peraturan dan syarat memancing yang ditetapkan oleh pihak kolam.

 

Kerjasama

Komplot ertinya bergabung melakukan semua perkara bersama-sama. Kalau perlu menyediakan makanan atau memasak maka lakukanlah bersama. Begitu juga dengan sikap sporting ketika memancing. Kalau tak boleh nak sporting dan kerjasama, baik jangan join komplot.

 

 

Kurangkan Membahan & Membawang

Sesi memancing sememangnya acara wajib apabila melangsungkan komplot. Apabila memancing maka tidak lari daripada kemungkinan gagal atau kumpau. Kalau korang tak kumpau atau menggasak, janganlah membakar rakan-rakan yang membangau berlebih-lebihan. Berpada-padalah.

 

Jauhi Pertaruhan

Komplot yang berlangsung dengan bersih boleh bertukar menjadi komplot haram apabila dibabitkan dengan unsur judi. Biasalah… tak seronok memancing kosong katanya. Bila ada yang melambung `salam 10’ dan ada pula yang menyahut maka jadilah perjudian.

 

jom komplot di www.facebook.com/umpanmania101