Jigging merupakan antara segmen memancing yang menelan belanja yang agak tinggi. Dari peralatan sehinggalah kos trip jigging, ternyata ia bukanlah hobi yang sesuai untuk semua orang. Sekiranya anda bukan dalam golongan pemancing bangsawan, di sini kami menyediakan satu tip menyediakan assist hook dengan kos bajet.
Bahan Keperluan:
Tali sulam 80 lb
Mata kail octopus
Solid ring saiz 4-6
Shrink tube
Cara Menghasilkannya:
Tutorial 1
Panjang tali (kevlar) dan saiz mata kail terpulang kepada bergantung mengikut kesesuaian jig & mata kail. Jika tali tersebut tidak cukup tebal. Gandakan tali tersebut sehingga yakin tali tersebut benar-benar telah kuat.
Seperti gambar di bawah, saya menggandakan tali berkekuatan 80lb kepada 2 kali. Ini bermakna tali yang digunakan ini akan mempunyai kekuatan 160lb.
Tutorial 2
Masukkan solid ring di tengah-tengah tali tersebut dan simpulkan pada satu arah.
Tutorial 3
Kemudian masukkan shrink tube danikat pada mata kail seperti gambar di bawah. Seterusnya, ikat tali sulam pada mata kail dengan ikatan yang anda gemari. Masukkan shrink tube pada teras mata kail sehingga menutupi bahagian simpulan dan layurkan tube dengan api lighter.
Tutorial 4
Kurang 5 minit untuk menyediakan assist hooks dengan kos bajet. Kalau korang kaki bottom tentu tak ada masalah untuk menghasilkan assist segera ini kerana peralatan tersedia ada.
Boating atau memancing dari atas sampan kecil amat diminati hari ini. Memiliki bot fiber atau aluminium merupakan satu kelebihan bagi pemancing kerana tidak semua lokasi boleh diterokai dengan cara memancing ‘landbase’ sahaja. Harga bot aluminium dan fiber yang masih munasabah di pasaran menjadikan ia semakin laris dan mampu dibeli oleh sesetengah kaki pancing.
Badan kenderaan yang mempunyai gutter. Roof rack diikat pada gutter tersebut.
Kebiasaannya pengilang yang mengeluarkan bot telah menetapkan spesifikasi ukuran bot yang boleh dibawa dengan meletakkannya di atas bumbung kereta. Kelebaran bot sekitar 4 kaki dan panjang 12 kaki ke bawah boleh dibawa di atas bumbung kenderaan.
Namun aspek keselamatan adalah perkara yang tidak boleh diabaikan kerana ianya melibatkan nyawa. Beberapa peraturan perlu dipatuhi. Bagi kenderaan yang ingin membawa bot, ia mestilah mempunyai permit kelulusan dari Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ).
Tali dan wrench diikat pada palang roof rack.
Beberapa dokumen di perlukan iaitu borang permohonan dari JPJ, salinan geran kenderaan dan lakaran saiz bot yang ingin dibawa. Ia adalah percuma namun dokumen-dokumen yang diperlukan hendaklah lengkap sebelum diserahkan kepada Bahagian Teknikal JPJ untuk dinilai. Borang permohonan kelulusan untuk membawa bot boleh di dapati di laman sesawang JPJ.
Ketatkan menggunakan wrench.
Peralatan keperluan
Roof carrier atau palang sangkut di atas bumbung merupakan elemen penting kerana ia akan menjadi penahan bot agar tidak mencalarkan cat kenderaan. Terdapat 2 jenis body kereta yang mempunyai gutter dan tidak mempunyai gutter.
Anda boleh ke kedai aksesori atau kedai menjual alat tersebut untuk memasangnya. Tapi perlu diingat, palang hendaklah melebihi kelebaran bot tersebut supaya ia mampu teguh berada di landasannya.
Gunakan cangkuk tali dan cangkuk pada bibir bot.
Terdapat pelbagai jenama di pasaran daripada yang biasa hingga yang berjenama. Roof carrier yang biasa digunakan adalah daripada jenama THULE. Walaupun harganya agak mahal namun pembuatannya amat diyakini untuk membawa beban yang dianggarkan sekitar 40 kilogram di atas bumbung kereta.
Cargo Lash atau tali pengikat dengan kekunci wrench juga antara peralatan yang sangat penting untuk mengikat bot.
Bagi sebuah bot ia memerlukan 4 tali pengikat yang kukuh bagi memastikan ia tidak berganjak atau meluncur keluar dari palang penyangkut ketika bot dibawa atau kenderaan berhenti secara mengejut.
Kekunci wrench yang terdapat di pasaran.
Caranya, 2 tali perlu di ikat di bahagian palang bumbung kenderaan bagi memastikan ianya tidak berganjak ke kiri atau ke kanan ketika dibawa. Di bahagian hadapan dan belakang pula, tali perlu diikat kemas dan gunakan bahagian penarik kereta kecemasan sebagai lubang pengikat.
Buat perkara sama untuk bahagian depan bot.
Ini amat perlu di beri perhatian kerana ketika kereta berada di atas jalan ia bukan sahaja membawa sebuah bot malah menempuh angin yang boleh mengancam keselamatan orang lain.
Tali perlu diikat kemas dan dikunci menggunakan wrench secara ketat. Pilih tali yang berkualiti dan ia boleh di didapati di kebanyakan kedai-kedai hardware.
Ikan pari ialah spesies ikan yang tidak mempunyai tulang keras melainkan tulang rawan.
Walau bagaimana pun ia masih mempunyai kulit belulang keras yang perlu dibuang. Oleh yang demikian harus ada cara-cara yang betul untuk menyiang ikan pari.
Langkah 1
Hiris bahagian belakang pari yang berbelulang keras kira-kira 1 cm.
Langkah 2
Lapah atau potong menyerong pada bahagian di bawah belulang tersebut dari ekor hingga ke matanya.
Langkah 3
Siat atau tarik bahagian yang telah dilapah, bahagian insang agak keras dan perlu ditakik untuk memisahkannya.
Langkah 4
Hiris atau potong pada bahagian muncung pari untuk proses membuang insangnya.
Langkah 5
Potong bahagian insang pari keseluruhannya dan keluarkan.
Langkah 6
Kemudian hiris pula bahagian abdomennya bagi mengeluarkan isinya perutnya.
Langkah 7
Seterusnya bolehlah dipotong pari seberapa banyak potongan yang dikehendaki.
Tahu ke anda bahawa memancing ketika hujan, memberi anda peluang lebih baik untuk menangkap lebih banyak ikan. Memang betul, tetapi ia memerlukan sedikit perencanaan...