Umpan kini berada di dalam aplikasi   
Umpan kini berada di dalam aplikasi   
Home Humor Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

 

Kaki pancing ni kadang-kadang ada bakat jadi chef. Kalau tak reti masak pun, dia tahu ikan mana yang sedap ikan mana tak sedap. Ikan mana yang nak dilepaskan balik, ikan mana yang nak wajib dilepaskan ke kuali.

 

“Kalau ikan laut seperti sembilang, jenahak, senangin, tenggiri akan jadi kari. Ikan sungai atau air tawar, haruan = stim limau, puyu = goreng @ kari, sepat = goreng kunyit, toman= fillet tempura. Ni semua ikan yang pernah dapat dan masak sendiri (time rajin laaa… hahahaha).”

  • Azhar Penang

 

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

 

“Ikan ketutu / haruan bodoh / ikan ubi / marble goby… tu dia aihh, banyak nama dia. Kena kalau sangkut, confirmed kukus stim halia atau goreng tiga rasa. Aiihhhh… kecoq ayaq liuq!”

  • Qayyum Aizad

 

“Tak kira ikan apa… goreng kunyit campur perisa meggi buat apo pun tepi sungai memang sedap.”

  • Mohd Raini

 

“Sebarau bakar…  nasi putih… budu dah cukup untuk mengalas perut masa trekking.”

  • Melix Syncronism

 

IKLAN

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

 

“Ikan tenggiri. Masak asam pedas tak pun kari yang abah masak. Sabtu ni abah nak gi Pulau Payar. Nak carik tenggiri.”

  • Daniel Daniel Bin Zahari

 

“Ikan tengas masak dalam buluh… perghhh!! Hirup kuah sudah memadai apatah lagi daging ikan tengas yang empuk… layannn!”

  • Rong Kaku

 

“Ikan salai masak lomak cili api campur belimbing besi, dia punya sodap mak mertua jalan belakang pun tak nampak.”

  • Sabri Abdul Ghafar

 

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

IKLAN

 

“Mancing belut tengah panas kat sawah padi… bawak balik goreng kunyit garing2… perghhh! Surrrr!”

  • Mohd Azrai

 

“Kalau dah tengah mancing atas bot ke dalam hutan ke, ikan goreng + nasi putih kicap pun sedapppppp ahahaha. Nak plak fresh2, hasil pancing sendiri, makan dgn geng trip… perghhhhhhhhh! Kecur liurrrrrrrrrrr!”

  • Mohd Afiz Mustapa

 

“Ketutu masak kukus stim halia atau goreng tiga rasa. Kalau nak selesaikan kat port mengail, lampam dan teruboi goreng dengan serbuk kari maggi. Goreng garing standby nasi panas dengan budu. Perrghh! Terlupa masalah dunia sekejap.”

  • Qayyum Aizad

 

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

IKLAN

 

“Kari jenahak rempah giling… kegemaran kawan-kawan termasuklah admin yang selalu bedal mata dulu.”

  • Jamsuri Corp

 

“Selalunya ikan yang banyak tulang realease balik sebab takut tak termakan, tapi ikan yang harga diyakini mahal di pasaran tu memang lepas dalam perut, bukan selalu dapat mkan ikan mahal ni. Hehe… tambah-tambah patin sungai… fuh beminyak bibir!”

  • Faizal Peje

 

“Ikan kerapu hantu… buat tomyam ja… isi lembut dengan manis ikan baru boleh buat nasi tambah habis… kulit dibuang dulu… banyak khasiat dia orang Cina bagitau.”

  • Mohd Hisyam Rejab

 

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

 

“Majoriti kaki pancing ni rata-rata memang tak banyak karenah bab makan. Kalau dalam hutan… hampir semua jenis makanan menjadi sedap termasuk sardin yang tak dimasak. Malah megi cup pun kalau takde aral rendam dalam air suam je. Paling best kalau dapat ikan fresh yang disalai dan dimakan bersama nasi kosong serta budu atas daun pisang secara berjemaah. Baru tak membazir… paling penting kicap jalen kena ada… Alhamdulillah.”

  • Penjejak Azmie

 

Ikan Dan Masakan Kegemaran Kaki Pancing

Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI!
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI