IKLAN

 

Apa yang membuatkan gewang klasik, antik atau vintaj menjadi kegilaan kepada pengumpul gewang?

Bergantung kepada individu pengumpul, faktor utama mungkin berbeza. Gewang ‘killer’ tidak selalunya menjadi faktor penentu kepada nilai gewang mahu pun nilai pengumpul.

 

Shooting Lure – Most Patriotic Paint Job

Gewang mekanikal ini dihasilkan oleh Thomas G. Prentice sekitar pertengahan 1940.

Gewang Shooting ini dilengkapi dengan spring yang dihubungkan dengan pin besi yang menarik mata kail yang terletak di belakangnya ke bahagian dalam.

Apabila gewang dihentam, spring akan dilepaskan dan mata kail akan ditembak keluar. Gewang ini juga dikenali dengan warna patriotik di Amerika iaitu merah, biru dan putih.

 

The Bubble Minnie – Most Likely to Require a Pollution Discharge Permit

The Bubble Minnie, dibuat sekitar tahun 1940 oleh Fair Play Industries of Detroit. Gewang aluminium berbentuk bulan sabit ini mempunyai slot untuk isian barel pada badannya.

Setiap barel ini mengandungi bahan cecair yang tidak ketahui yang mampu menghasilkan berbuih ketika digayakan. Gewang unik ini dikatakan amat jarang digunakan disebabkan isu persekitaran.

 

Froglegs Mechanical Fishing Lure – Best Use of Cartoon Characters

Dengan rekaan kotak yang kelihatan diinspirasikan oleh Disney, Froglegs ini dihasilkan sekitar tahun 1950 oleh Modern Sporting Goods Co., Texas. Gewang yang kelihatan sangat riang ini merupakan antara katak mekanikal yang ampuh untuk menggoda ikan.

 

Bunty – Best Proof That Size Doesn’t Matter

IKLAN

J. Tooley yang merupakan pencipta gewang ini merupakan antara caster terhandal ketika memasarkan gewang Bunty.

Gewang kayu kecil ini terkenal dengan tagline “not a warship” yang menyindir kebanyakan hasil gewangketika itu yang rata-rata bersaiz besar sehingga mempunyai 5 bilah mata tiga.

 

The Charmer – Most Attractive Classic Lure (Because the Box Says So)

The Charmer dihasilkan sekitar tahun 1911 di Springfield dan merupakan salah satu gewang klasik “barberpole” terbaik pada eranya.

Malah, tulisan “the most attractive fish lure any angler ever cast” pada kotaknya juga antara sebab mengapa The Charmer mempunyai tarikan tersendiri.

 

 

Beetle Lure – Most Laborious to Construct

Beetle keluaran Creek Chub Bait Co. merupakan antara gewang bentuk kumbang yang paling dicari pengumpul.

IKLAN

Gewang kayu ini mempunyai bentuk seakan bersegmen dengan kemasan mata yang dibuat daripada tangan. Tona warnanya pula juga dianggap menawan termasuk bahagian sayap.

Bahagian belakang gewang ini dilengkapi dengan 2 bilah blade berwarna mutiara (pearl) dan datang dengan 2 saiz serta 7 jenis warna berlainan.

 

Wonder Spoon – Best Use of Child Labor

Anton Lauby mempatenkan Wonder Spoon pada tahun 1935 dan memasarkannya sekitar tahun 1938.

Sesudu kayu ini dikatakan dihasilkan dengan bantuan anaknya, Tillie untuk membuat corak warna pada sesudu unik ini.

Malah corak warna Wonder Spoon juga dikatakan menjadi ikutan kepada anak-anak muda untuk mengecat kuku dengan corak sama.

 

Vacuum Bass Bait – Most Beautiful Product Flyer

Dipatenkan pada 1909, gewang ini dipasarkan dengan kotak pasteboard hitam pada dua tahun awal pemasarannya.

Vacuum Bass Bait daripada syarikat Howe ini merupakan antara gewang klasik terawal.

Dilengkapi dengan “swiveling hooks”, grafik pada pada pamphlet atau manual gewang ini tidak tercabar oleh mana-mana keluaran daripada syarikat pesaing.

 

Medley’s Wiggly Crab – Best Use of Graphics on a Box Top

Foto ini menunjukkan cetakan kotak edisi pertama gewang yang dihasilkan oleh Harry L. Medley pada tahun 1919.

Grafik pertama mempunyai cetakan “Patd.,” pada kotaknya sebelum ditukar kepada angka 1919.

Corak grafik pada kotak Wiggly Crab menjadi tarikan utama kepada pengumpul gewang untuk mendapatkan Wiggly Crab.

 

E-Z Way Bass Bait – Most Likely to Hurt You Before You Catch a Fish

Dibuat sekitar 1915 oleh Harlow & Steinbaugh, E-Z Way dikatakan antara gewang yang mampu menjadi ibarat senjata makan tuan.

Gewang berspring ini apabila disetkan mata kailnya akan menjadikannya “weedless”, namun jika picunya diaktifkan, spring mata kailnya membuka hingga beberapa inci.

Terdapat helaian yang didatangkan sekali di dalam kotaknya turut membawa amaran penting iaitu “Look Out!”.

tengok juga 30 Gewang Klasik Sepanjang Zaman – part 2/3

Apa pendapat anda? Teruskan klik & share artikel kami ini. Terima kasih!

Jangan lupa LIKE, FOLLOW & SEE FIRST Facebook Majalah Umpan

Sudah subscribe channel Youtube umpan? Klik sekarang Youtube Umpan