IKLAN

 

Apa pandangan anda tentang aktiviti seperti karen ikan, bom ikan atau menuba untuk dapatkan hasil yang banyak?

 

Sayur Keladi

Tgh sedap mengaren,tergelincir plak dlm air… baru tahu syok kena karen! Hahahaha.

 

Jashaniesyam Salleh

Suruh dia kerja dgn TNB la nk main karen2 ni… haha.

 

Awang Spanar

Rosak benih2 ikn mcm ni… Induk2 yg tlepas slepas kn karen pakat mandul habis… Xkan da generasi br lagi mcm ni… Cth ikn sturgeon kat empangan hidro luaq ngara.. Mn da generasi br.. Semua generasi lm sbb idup dlm kawasan berelektrik…

 

Muhaidi Dee

Biasanya mereka2 yg buat benda ni bkn dlm kategori angler…mereka2 ni lebih kpd mencari keuntungan semata2 tanpa memikirkan kesan buruk akibat perbuatan tersebut.

 

 

Epi Botowski

Kasi letak dalam aquarium belut karen..huhuhu… bia ikan pulak karen die.

 

Joda Joe

Bodo kepa klu ore gni gk.jupo ktku aku katok la.nk ngail pon xdop ike loni.

 

Alexson David

jangan karen dia, bom terus dia tu…baru tau…

 

IKLAN

Rosdi Gtpb

Karan…. ikan yang tak buleh kat depa……yang kecik mati…yang besar… terencat… kepala besar badan… kecik bom… kecik besar semua mati…. lubuk 2 baik punya habis… tuba …. sepanjang sungai…ikan habis mati….

 

Yakob Farizan

Di kampong aku…… motor prnah kena bakar. Garax mngkap ikan dgn cara bgini….

 

Dady Agurl Chia

Kalau kami di Brunei,saya belum pernah tengok orang karan ikan,kalau selam ikan banyak di kawasan kampong2..

 

 

Mohd Nor Fadzuan

Selfish.biase terdiri dari org yg cetek pengetahuan dan bodo sombong. Tindakan undang2 yg lebih ketat perlu dilaksanakan.

 

Queija Azrani Azhar

Kt kmpung saya ritu ada org tuba parit… Habis ikan ngn jenggo timbul.. Kami kejar nasib tk dapat… Klo dpt nahas la…

 

IKLAN

Abdul Rahman Amit

Pentingkan diri sendiri……..

 

Tie Baik

Mohon karen blik kpala hotak diorg nie… bg bleh pk kelakuan diorng nie apa akibatnya…

 

Khairul Azman

Kritikal.. bagaikn sudah tiada jalan pnyelesaian… mereka juga tumbuh mcm cendawan..

 

Shamsul Adha

Isu mengkaren dn bom ikan ni perlu dibincangkn selalu supaya org yg terlibat/lakukan perkara ni tau betapa kesan negatif pd alam sekitar terutama pd spesis ikan…sekaligus mengundang kepupusan ikan dikawasan itu. Kesimpulannya masih ada tiada kesedaran dn sikap tamak pentingkan diri masih berlaku.

 

Irsyad Alt

Memang tak bermanfaat betul bagi aktiviti menuba,bom dan sebagainya

 

Mat Kerie

Kalau nk buat report pasal aktiviti ni, nk report dkt jabatan mana ?

 

Usu Lan

Wahhhh.. rasa mcm nak terajang bontot diorg je.. lps tu sebat dgn galah berarus letrik tuh kaw..

 

Azizul BeNt

Atas sebab kurang pendedahan dan kesan masa hadapan. Punca dorg buat aktiviti ni.

 

Encik Kachang

Kita karen dia balik

 

 

Panci Ngail

Tangkap karenkan dia lepaskan balik…cnr…biar dia rasa…

 

Hairul Nizam

Mereka x memikirkn masa depan ekosistem yg ada skrg mungkin apa yg dipikirkn hanya lah keuntungan semata2.byk lg cara yg mudah dgn penggunaan bubu @ lukah & jala…

 

Kelisa Merah

Saya penah ikut kawan karen ikan guna bateri si batu kurau dulu…pada pendapat saya karen ikan ni tak la mengancam nyawa ikan sangat berbanding dengan menuba atau meracun ikan sebab karen ikan ni hanya pada jarak renjatan berhampiran dengan ikan berbanding dengan menuba…apapun saya kurang bersetuju dengan cara karen,menuba atau menjaring ikan…

 

Putera Zizan Aziz

Kalau aku jumpa orang mcm ni aku kasi lastik dia punya kepala…bodoh punya orang..habis anak2 ikan mti.