IKLAN

 

HANTU BAWAH JAMBATAN

Pengalaman ketika menjala udang di bawah jambatan sekitar Pulau Indah, Port Klang. Waktu tu tengah malam dah.. saya dan abang cuma berdua.

Pada awalnya kami menjala di  kawasan tiang bawah jambatan yang ada banyak lampu dan ada restoran seafood, jadinya keadaan bercahaya la jugak tapi sebab takde udang kat kawasan tu kami beralih di tiang sebelah yang mana di situ agak gelap.

 

Masa tengah berjalan tu saya tukang pegang touch light abang yang tebar jala. Tiba-tiba masa tengah berjalan tu saya ternampak pasu tembikar tanah liat yang bentuknya macam tempat simpan abu mayat.

Mulut ni boleh pulak terlepas tegur benda tu kat abang saya tapi dia buat tak tau ajelah.

 

Selang beberapa minit saya saja suluh-suluh kawasan situ… tiba-tiba saya perasan ada sesuatu tengah perhati kami dari belakang. Masa tu tak terfikir apa pun.

Lampu pulak saya tak suluh kat benda tu sebab fokus kat abang yang tengah tebar jala. Lama-lama tenung baru la perasan benda yang saya nampak tu sedang berdiri, pakaian putih, sosoknya macam orang tua tengah pandang kami yang sedang menjala.

 

Jaraknya kira-kira 15 kaki dari kami tapi muka tak nampak sebab gelap. Masa tu jantung pun apa lagi macam nak gugur beb! Dan-dan lepas tu toleh depan abang saya dah gerak nak balik.

Menggelupur la aku berlari dalam lumpur tu. Abang saya tak nampak cuma dia pun ada cakap masa tu roma dia tiba-tiba naik. Tu dia ajak balik terus tu. Akibatnya tiga hari aku demam beb… haha.

(Catatan: Najib Mohd Said)

IKLAN

 

TEMAN MEMANCING

Pengalaman ini berlaku ketika saya memancing di tepi sebatang sungai. Agak pelik juga setelah berjam-jam lamanya memancing namun saya langsung tak dapat apa-apa hasil.

Padahal sebelum ini sungai tersebut tidak pernah menghampakan. Paling tidak dapatlah juga ikan kecil-kecil.

 

Bila dah rasa pelik tu saya perhatilah juga di sekeliling tapi tak nampak apa-apa yang pelik. Tapi saya dapat rasa macam ada sesuatu yang tak kena.

Jadi dengan tawakal dan tenang saya beralih dalam jarak 10 langkah dari tapak. Tak sampai lima minit memancing kat situ barulah saya dapat hasil.

 

Dalam pada masa yang sama saya baru ternampak kawan saya yang memancing di seberang sungai.

IKLAN

Rupanya kawan memancing di seberang sungai tu dah memberi isyarat. Dia dah nampak kelibat budak duduk sebelah saya dan memancing bersama dengan saya.

(Catatan: Hakunan Matata)

 

HILANG ATAS BOT

Peristiwa ni berlaku sekitar bulan May 2016. Aku bersama tujuh rakan lain memancing sekitar perairan Tioman.

Dipendekkan cerita, setiba kami di lubuk pertama masing-masing sibuk melabuhkan umpan tanpa peduli antara satu sama lain.

 

Lima jam berlalu setibanya kami di lubuk kedua aku dapat merasakan ada sesuatu yang tak kena tapi bila ingatkan pesanan orang tua-tua aku pun tak jadi tegur.

12 Jam berlalu… rupanya apa yang aku rasakan itu turut disedari rakan pancing yang lain juga.

 

Masuk jam yang ke-18, seorang rakan memancing mula menegur. Tersentak semua orang atas bot.

Rupanya semua perasan ada salah seorang daripada rakan kami telah menghilang. Aku pun bertindak sebagai ketua yang tak dilantik mencari si polan yang hilang.

 

Dari belakang bot ke depan ke kiri ke kanan masih tak jumpa. Aku pun cuba cari di kabin bot. Terkejut aku melihat sekujur tubuh tak bergerak.

Aku kejutkan dia tapi dia tetap tak bergerak tetapi masih bernafas… ahhh lantak kau la.

Kami pun teruskan aktiviti memancing dan pada masa yang sama masing-masing cuba kejutkan dia namun tetap tak berjaya.

 

Setelah 23 jam tidur tanpa henti akhirnya si polan tu sedar juga dan terus memancing seperti tiada apa-apa berlaku. Bila ditanya dia diam saja.

Apabila trip selesai kami pun bawa dia jumpa seseorang. Setelah diselidik, dikaji, diserapah.. cisss! Rupanya si polan tu overdose ubat mabuk.

Kami atas bot punya la risau dan seram pasal dia.

(Catatan: Jamsuri Corp)