Ikatan penyu atau TURTLE KNOT ini merupakan salah satu ikatan yang mudah tetapi agak kukuh juga. Namun ia lebih sesuai digunakan untuk mengikat mata kail dengan menggunakan tali sulam atau kevlar berbanding perambut mono apatah lagi fluorucarbon.
Step 1
Masukkan tali perambut melalui cincin mata kail dari arah hadapan. Masukkan tali dengan kepanjangan yang selesa untuk dibuat ikatan.
Step 2
Buatkan satu lingkaran biasa di atas tali perambut.
Step 3
Kemudian masukkan hujung tali perambut ke dalam lingkaran yang dihasilkan tadi dari bahagian bawah.
Step 4
Buatkan satu lagi lingkaran dan kemudian masukkan hujung perambut ke dalam lingkaran pertama tadi.
Step 5
Tarik hujung perambut perlahan-lahan sehingga satu simpulan terbentuk pada bahagian tali yang bersilang. Ketatkan simpulan tersebut.
Step 6
Masukkan lingkaran atau bulatan tali yang terhasil tersebut kepada mata kail melalui bahagian matanya.
Step 7
Tarik tali perambut utama sehingga ikatan kemas pada mata kail. Potong lebihan hujung tali perambut.
Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI! Download seeNI sekarang!
Ikatan improved / doubled uni knot pada asasnya ialah ikatan yang sama (uni knot) namun ia diperkuatkan dengan menggandakan tali yang digunakan ke atas simpulan. Dengan penggandaan tali ini memungkinkan ikatan yang terhasil lebih menjerut simpulan sekaligus menyukarkan ia untuk terlerai atau lucut dengan mudah.
LANGKAH 1
Sama dengan cara menghasilkan unit unit namun terlebih dulu lingkarkan dan kembarkan bahagian hujung tali kira-kira sejengkal sebelum memasukkan bahagian pusingan tali ke dalam lubang cincin mata kail atau swivel.
LANGKAH 2
Buatkan satu pusingan sehingga terbentuk satu lingkaran bulat.
LANGKAH 3
Lilitkan bahagian hujung pusingan tali ke dalam lingkaran yang terbentuk sekurang-kurangnya 5 kali.
LANGKAH 4
Tarik bahagian hujung pusingan tali perlahan-lahan sehingga terbentuk simpulan hasil dari lilitan tadi. Ketatkan simpulan kemudian tarik bahagian tali utama sehingga simpulan merapat kejap pada bahagian cincin.
LANGKAH 5
Potong lebihan bahagian hujung tali dan ikatan improved uni knot sudah pun siap dalam masa yang begitu singkat.
Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI! Download seeNI sekarang!
Sebenarnya Malaysia masih kurang kedai yang menjual enjin sangkut ini. Industri memancing yang pesat memacu ke hadapan sepatutnya memerlukan banyak pusat servis atau menjual enjin sangkut yang terpakai.
Bagi yang memilih untuk membeli enjin sangkut terpakai, beberapa perkara perlu diperhalusi sebelum membelinya sama ada daripada individu ataupun kedai yang menjual enjin sangkut.
Perkara pertama yang perlu diteliti adalah kualiti semasa enjin sangkut tersebut. Bahagian dalaman enjin seperti gasket blok tiada kebocoran, mudah dihidupkan, pusingan sistem penyejuk enjin dalam keadaan baik dan tiada gegaran yang kuat pada enjin ketika dihidupkan. Pembeli ada kuasa untuk meneliti enjin tersebut sebelum membelinya.
Harga juga memainkan peranan dalam pemilihan sesebuah enjin sangkut. Secara amnya, enjin sangkut bukan dinilai dari tahun dikeluarkan seperti kenderaan motosikal atau kereta tetapi ia boleh dinilai dari kualiti keadaan semasa enjin tersebut dari segi luaran dan dalamnya.
Bagaimana ianya boleh dinilai?. Dapatkan harga model yang sama di kedai dan penilaian boleh dibuat berdasarkan harga susut nilai sebanyak 40 hingga 60 peratus. Sebagai contoh enjin 5 hp (kuasa kuda) yang baru bernilai RM3200 Tetapi setelah dikira harga susut nilai semasa pengurangan mungkin boleh mencapai sehingga RM1500 mengikut keadaan semasa enjin tersebut.
Apa yang penting, enjin sangkut tidak mempunyai geran seperti kenderaan darat. Tetapi bukti pembelian resit asal daripada pemilik atau kedai amat penting disimpan kerana enjin sangkut adalah salah satu barang yang sering di curi.
Di perairan pantai barat Malaysia, kecurian enjin sangkut kerap dilaporkan dan pembeli perlu berhati hati agar dapat menghindarkan dari membeli barang curi. Setiap enjin sangkut mempunyai nombor siri casis yang berlainan dan ia direkodkan di dalam setiap surat pembelian enjin baru.
Apa yang penting, fahami segala aspek enjin sangkut ini kerana setiap kuasa kuda berlainan spesifikasinya termasuklah beban berat, badan luaran alat ganti.
Sekiranya pembeli ingin membeli daripada penjualan Internet, sebaik-baiknya lihatlah sendiri keadaan fizikal sebelum membuat keputusan. Buat pertemuan dengan si penjual. Lihat peralatan sampingan seperti tangki minyak serta saluran paip minyaknya dalam keadaan baik. Jika tidak mahir, bawalah rakan yang mahir bertemu dengan penjual berkenaan. Mana tahu anda tertipu atau terbeli enjin curi.
Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI! Download seeNI sekarang!
Spool knot atau ikatan pada gelendung kekili merupakan ikatan asas pertama yang biasanya akan kita pelajari apabila menjadi seorang pemancing. Banyak cara ikatan spool knot yang boleh dilakukan dan perkongsian ini merupakan contoh ikatan yang paling asas dan amat mudah untuk dipraktikkan.
(* admin pun masih guna ikatan ini)
LANGKAH 1
Lilitkan tali utama sama ada tali sulam atau tali tangsi pada spool sekurang-kurangnya dua lililtan. Jika diameter tali utama agak kasar, memadai dua kali sahaja.
LANGKAH 2
Setelah itu lingkarkan pula bahagian hujung tali pada Lingkarkan hujung tali pada tali utama.
LANGKAH 3
Pintal atau lilit hujung tali pada bahagian tali dari arah spool sekurang-kurangnya 5 kali.
LANGKAH 4
Masukkan hujung tali ke dalam lingkaran pertama yang terhasil pada tali utama tadi.
LANGKAH 5
Tarik dan ketatkan simpulan yang dihasilkan.
LANGKAH 6
Kemudian jerutkan pada spool sehingga ketat dan potong lebihan hujung tali.
Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI! Download seeNI sekarang!
Tahu ke anda bahawa memancing ketika hujan, memberi anda peluang lebih baik untuk menangkap lebih banyak ikan. Memang betul, tetapi ia memerlukan sedikit perencanaan...