Sama ada korang memancing di atas sangkar ikan atau menggunakan bot dan memancing di kawasan sangkar ikan, berikut disenaraikan ikhtiar terbaik agar dapat hasil yang terbaik.

 

Info pasang surut

Dapatkan info tentang masa air pasang dan surut dari pemilik rakit atau pemilik bot. Ada sesetengah tempat ikan galak makan ketika air pasang dan kurang galak ketika air surut terutamanya surut laju. Jadi kurang buang masa dan umpan jika kita mancing pada masa yang tepat.

Elakkan memancing ketika air bani kerana ketika itu ikan tidak berapa aktif manakala ikan pengacau seperti buntal dan kerong banyak berlegar legar di sekeliling tukun, reba atau karang menghabiskan umpan anda.

Oleh itu pilihlah air yang berarus tak kira air besar atau kecil namun seeloknya air menyorong kecil lebih afdal kerana arus pasang surutnya tidak laju amat sesuai untuk mengendap spesies ikan gred A.

 

 

Umpan Terbaik

Pastikan umpan killer di rakit atau lokasi anda mengebot tersebut. Contohnya ada sesetengah tempat umpan killernya udang kopek dan ada pula yang umpan killernya ruat bakau atau perumpun. Lebihkan umpan ruat bakau atau perumpun, udang kopek dan udang hidup.

IKLAN

Pelbagaikan penggunaan umpan ruat bakau atau perumpun. Kerana sekiranya udang kopek dan udang hidup tak habis boleh jugak dibuat lauk. Pelbagaikan penggunaan umpan. Kekadang ikan ni macam kita jugak.Ikot selera nak makan apa.

Rajin-rajinkan diri anda periksa umpan. Kekadang tu tunggu lama tak strike strike. Rupanya umpan dah habis sebab ikan kecik banyak menghabiskan umpan.

 

 

Mata kail sesuai

Gunakan mata kail yang sesuai dengan penggunaan umpan. Jika umpan ruat bakau, perumpun atau udang kopek anda boleh pilih mata kail yang bersaiz kecil seperti matakail Angler lengkung saiz 6, 8 & 10. Sekiranya berumpan udang hidup anda boleh gunakan mata kail jenama apa sahaja yang bersaiz 1/0 – 3/0 bergantung kepada saiz umpan asalkan tajam.

 

Teknik perambut

Belajar dengan otai-otai yang biasa mancing di rakit atau mengebot tentang penggunaan teknik perambut yang sesuai. Perambut yang kasar keberangkalian untuk menaikkan ikan kurang berbanding perambut halus. Biasanya perambut berkekuatan 20lb je tapi kalau nak lebih baik guna perambut dupont 10, 12 dan 15lb. Perambut dupont kurang berbelit atau berkerinting.

 

Apolo

Sediakan appollo bersaiz 9/10/11. Amat berguna ketika ikan gelama rancak menjamah umpan. Guna apollo letak umpan udang kopek pada mata apolo tersebut dan longgarkan drag. Lepas tu biarkan seketika.Kalau bernasib baik drag berbunyi kompom ikan besar yang makan umpan. Kalau tak, berjuntai gelama lekat pada mata kail apolo.

 

 

Jangan kedekut ilmu dan port memancing

Kalau kita kedekut, rezeki pun kedekut dengan kita. Jadilah insan pemurah. Rezeki masing masing dah ditentukan. Kemudian perbanyakkan sedekah. Tak kiralah sedekah apa terutamanya hasil pancing kita kepada orang yang lebih memerlukan. InsyaAllah rezeki kita sentiasa ada dan ditambah.

 

Salam & Bismillah

Mulakan pancingan anda dengan kalimah Bismillah diikuti memberi salam kepada nabi Allah Khidir penjaga laut dan nabi Allah Sulaiman penjaga binatang termasuklah ikan. Lepas tu mohon pada Allah mintak murah rezeki semasa memancing dan jangan lupa selawat ke atas Rasul junjungan kita nabi Muhamad SAW.