IKLAN

 

Untuk mengetahui anda berada di dalam kategori yang mana, kami sediakan foto ikan sukan yang ditapau untuk melihat respon dari para netizen.

 

 

Respon Netizen :

 

DUAN HIJAU

“Sebagai pemancing saya tengok dulu ikan tu dari kolam komersial atau liar. Tapi tak ada ulasan lanjut. Jadi gambar tu sekadar gambar ikan toman.”

 

CHE’GU NUAR

“Maaf. Ni dipanggil rakus. Over fishing. Apatah pula spesis yang menjadi kegilaan sport anglers. Ambil yang perlu. Release yang selebihnya. Catch-Photo-Release. A true sport anglert motto.”

 

SABRI MAHMOOD

“Kadang-kadang angler pun selfish jugak. Seronok layan tarik ikan tapi tak pernah fikir betapa seksa ikan tu bila kena mata kail. Dapat ikan tu rezeki. Bila dapat dilepas balik… seolah tolak rezeki. Kepupusan ikan bukan disebabkan memancing atau memukat tapi faktor pemusnahan habitat.”

IKLAN

 

 

MARK MUSTZ LADIN

“Come on lah… give some. Biar dia berpeluang untuk membiak… kang anak cucu tak kenal baka ikan apa suatu hari nanti.

 

YETHZ INKZ

“Macam baru ambil dari kolam ikan jer… spesies pun satu jer… saiz pun hampir sama… pendapat aku jer. Jadi aku tak rasa nak komen atau kecam sesapa.”

 

IKLAN

EMPTY EMPTY EMPTY

“Kepupusan kitaran hidup. Kalau zaman ni ada dinosaur pun boleh habis kena bedal dengan manusia.. rakus. Rakusnya manusia zaman ni.”

 

WAN MUHAMMAD SYAFIQ

“Bagi saya sebagai seorang pemancing, tolonglah cacth n release semula ikan yang tu. Setakat sekor dua boleh la bawak balik. Tapi ni dah melebih!”

 

MUHAMAD FIKRI

“Orang cari rezeki kot tu… kita ni mancing untuk kepuasan je. Jadi bersyukurlah dengan nikmat yang diberi. Tak perlulah kita nak berlebih-lebih dalam segala hal.”

 

SOW MING MING

“Alaa sungai besar… ikan pun banyak. Ikan beranak bukan seekor dua… jadi tak payahlah nak takut pupus. Setakat memancing ni tak pupusnya ikan.”

 

 

LAND YAN

“Jangan la buat mcm ni… bagi la kita ni merasa tarikan toman monster ni… kita ni belum ada lesen toman lagi.”

 

MIKE NOVEMBER ALPHA

“Esok-esok anak cucu tengok toman melalui gambar je la… sungguh menyedihkan!”

 

IKHWAN NASIR ANUAR

“Nak mancing dan bawa balik itu tak kisah. Tapi kenali erti ‘bag limit’ dan bawa balik saiz ikan yang sesuai, bukan saiz induk dan bukan saiz yang terlalu kecil.”