IKLAN

 

Nampaknya aktiviti tak semenggah seperti menggunakan alat kejutan elektrik untuk menangkap ikan terus berleluasa. Apa pandangan korang tentang aktiviti haram seperti mengaren ikan, tuba atau bom?

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Rosak benih-benih ikan macam ni… Induk-induk yang terlepas selepas kena karen pakat mandul habis… takkan ada generasi baru lagi macam ni. Contoh ikan sturgeon kat empangan hidro luar negara… mana ada generasi baru. Semua generasi lama sebab hidup dalam kawasan berelektrik.”

– Awang Spanar

 

“Tengah sedap mengaren, tergelincir pulak dalam air… baru tahu syok kena karen! Hahahaha.”

– Sayur Keladi

 

“Suruh dia kerja dengan TNB la nak main karen2 ni… haha.”

– Jashaniesyam Salleh

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Biasanya mereka yang buat benda ni bukan dalam kategori angler… mereka ni lebih kepada mencari keuntungan semata-mata tanpa memikirkan kesan buruk akibat perbuatan tersebut.”

– Muhaidi Dee

 

“Kasi letak dalam aquarium belut karen… huhuhu. Bia ikan pulak karen dia.”

– Epi Botowski

 

“Jangan karen dia, bom terus dia tu… baru tau!”

– Alexson David

IKLAN

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Karan…. ikan yang tak boleh kat depa… yang kecik mati… yang besar… terencat. Kepala besar badan kecik. Bom… kecik besar semua mati…. lubuk-lubuk baik punya habis. Tuba… sepanjang sungai… ikan habis mati.”

– Rosdi Gtpb

 

“Di kampong aku… motor pernah kena bakar. Gara-gara menangkap ikan dengan cara begini….”

– Yakob Farizan

 

“Kalau kami di Brunei, saya belum pernah tengok orang karan ikan, kalau selam ikan banyak di kawasan kampong-kampong.”

– Dady Agurl Chia

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Selfish. Biasa terdiri dari orang yang cetek pengetahuan dan bodoh sombong. Tindakan undang-undang yang lebih ketat perlu dilaksanakan.”

– Mohd Nor Fadzuan

IKLAN

 

“Kat kmpung saya hari tu ada orang tuba parit… habis ikan ngan jenggo timbul. Kami kejar nasib tak dapat… Kalo dapat nahas la…!”

– Queija Azrani Azhar

 

“Mohon karen balik kepala hotak dioanrg nie… bagi boleh fikir kelakuan diorang nie apa akibatnya…”

– Tie Baik

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Kritikal… bagaikan sudah tiada jalan pnyelesaian… mereka juga tumbuh macam cendawan.”

– Khairul Azman

 

“Isu mengkaren dn bom ikan ni perlu dibincangkan selalu supaya orang yang terlibat/lakukan perkara ni tau betapa kesan negatif pada alam sekitar terutama pada spesies ikan… sekaligus mengundang kepupusan ikan di kawasan itu. Kesimpulannya masih ada tiada kesedaran dan sikap tamak pentingkan diri masih berlaku.”

– Shamsul Adha

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Memang tak bermanfaat betul bagi aktiviti menuba, bom dan sebagainya.”
– Irsyad Alt

 

“Kalau nak buat report pasal aktiviti ni, nk report dkt jabatan mana?”

– Mat Kerie

(mohon repot pada Jabatan Perikanan terdekat – admin)

 

“Wahhhh… rasa macam nak terajang bontot diorang je… lepas tu sebat dengan galah berarus letrik tuh…”

– Usu Lan

 

“Atas sebab kurang pendedahan dan kesan masa hadapan. Punca dorg buat aktiviti ni.”

– Azizul BeNt

 

Apa Korang Nak Buat Pada Kaki Karan Ikan?

 

“Mereka tak memikirkan masa depan ekosistem yang ada sekarang. Mungkin apa yang dipikirkan hanyalah keuntungan semata-mata. Banyak lagi cara yang mudah dengan penggunaan bubu @ lukah & jala…”

– Hairul Nizam

 

“Saya penah ikut kawan karen ikan guna bateri di Batu Kurau dulu… pada pendapat saya karen ikan ni tak la mengancam nyawa ikan sangat berbanding dengan menuba atau meracun ikan sebab karen ikan ni hanya pada jarak renjatan berhampiran dengan ikan berbanding dengan menuba… apapun saya kurang bersetuju dengan cara karen, menuba atau menjaring ikan…”

– Kelisa Merah

 

“Kalau aku jumpa orang macam ni aku kasi lastik dia punya kepala… bodoh punya orang… habis anak-anak ikan mati.”

– Putera Zizan Aziz