Setiap malam Jumaat, saya dan kawan-kawan selalunya lepak kat kedai kopi. Kami lepak di kedai Mat Ali berdekatan simpang kampung saya sambil pekena teh tarik lemak manis.

Di sini kami akan berkongsi cerita. Dan menjadi kebiasaan, topik utama yang kami kongsi pastinya tentang ikan dan lubuk-lubuk ikan.

Rata-rata di antara kami semua adalah kaki pancing tegar. Di mana ada lubuk, di situlah kami akan terokai.

Pada satu malam minggu, sedang kami asyik berborak tentang lubuk-lubuk yang telah kami teroka, datang seorang pak cik dalam lingkungan umur 50-an menyapa kami.

“Kamu semua ni dah teroka semua lubuk ikan kat Malaysia ni ke?,” Sapa pakcik tersebut sambil tersenyum.

Saya pun menyapa balik pak cik itu, “Takdelah pak cik, kita orang teroka lubuk yang pernah orang pergi sahaja, itu pun kalau ada orang yang cerita tentang lubuk tersebut.” Pakcik itu pun tersenyum sambil menarik kerusi dan duduk di sebelah saya.

Selepas itu, kami berborak panjang dengan pakcik itu. Di memperkenalkan namanya Jais, Pak Jais.

Mulai saat itu, Pak Jais mula menceritakan pengalaman-pengalaman tentang ikan dan lubuk-lubuk yang pernah diterokai. Kami semakin teruja untuk mendengarnya.

Pada masa itulah, Pak Jais menawarkan kepada kami satu lubuk yang jarang-jarang dikunjungi orang.

Cerita Pak Jais lagi, di situ terdapat pelbagai jenis ikan dan berat ikan tidak kurang dari 1 kg. Dia pernah menaikkan seekor ikan sebarau seberat 3kg di situ dan pelbagai jenis lagi ikan yang puratanya 2-5 kg.

Dan lubuk itu dinamakan lubuk rusa. Asal usul nama lubuk itu tidak pula diceritakan kepada kami. Ia terletak di hulu Sungai Paka.

IKLAN

Lokasinya tidaklah jauh dari kampung kami. Kami semakin teruja dan berhasrat untuk mengunjungi lubuk tersebut.

Keesokan harinya, Hafiz, Nasir dan Saufi datang ke rumah. Mereka mengajak saya untuk ke lubuk rusa itu.

Selepas berbincang, kami sepakat untuk ke sana selepas Zuhur dengan menggunakan 2 buah motosikal.

Kami menuju ke lubuk rusa berpandukan arah yang diberitahu oleh pak jais malam tadi. Walaupun salah seorang daripada kami tidak pernah sampai ke situ, jalan yang diberitahu

oleh Pak Jais tidaklah susah sangat. Jalannya pun tidak lah teruk dan bahaya kerana ia melalui jalan ladang kelapa sawit sahaja.

Selepas 2 jam perjalanan, akhirnya kami selamat tiba di lokasi yang dihajatkan. Masing-masing tersenyum lebar kerana lubuk yang kami dengar dari mulut Pak Jais sudah berada di depan mata.

Air sungai jernih menghijau. Pokok-pokok rendang tunduk mencecah permukaan air. Di situ terlihat juga anak sungai kecil yang menuruni lereng bukit dan batu besar sebelum memasuki sungai di hadapan kami. Lubuk sebeginilah yang menjadi kegilaan kaki casting.

Belum sempat saya membetulkan joran dan memasang umpan, satu kelibat ikan sebarau menyambar anak ikan sudah kelihatan.

IKLAN

Saiznya agak kasar, mungkin 2kg ke atas. Apa lagi, masing-masing menguji kepakaran masing-masing.

Beberapa minit selepas itu, kami mengambil keputusan untuk berpecah. Saya dan Hafiz ke kawasan berbatu. Manakala Saufi dan Nasir menuju ke kawasan berpasir.

Jam menunjukkan pukul 6 petang. Walaupun nampak kelibat ikan sebarau mengejar anak ikan, tetapi seekor ikan pun belum kami perolehi.

Tiba-tiba langit yang cerah bertukar menjadi hitam. Angin bertiup kencang sehingga ada pokok mai tumbang berhampiran kami.

Saya berasa risau dan mengajak Hafiz, Nasir dan Saufi segera pulang. Kami bergegas menuju ke arah motosikal.

Belum sempat kami menghidupkan motosikal, tiba-tiba nasir menyebut kalimah Allah dengan kuat sambil menuding jari ke atas.

Alangkah terkejutnya saya, apabila mendongak ke langit. Kelihatan satu lembaga hitam yang sangat besar berada di hadapan kami.

Matanya yang besar, kelihatan merah menyala. Rambutnya pula panjang menegak hingga mencecah pucuk pokok yang tinggi.

IKLAN

Tiada tangan dan kaki, hanya bertubuh besar, tinggi dan berwarna hitam. Makhluk tersebut tidak berkelip sambil menganga menampakkan taring.

Kami terdiam sambil memandang sesama sendiri. Tubuh saya waktu itu menggigil dan terasa sejuk seperti berada di dalam peti ais.

Mujurlah rakan saya, Saufi adalah anak kepada seorang ustaz. Dia melaungkan azan sambil membawa ayat Kursi dengan kuat.

Serta-merta lembaga hitam berkenaan hilang dan cuaca berubah cerah. Saufi menyeru kami beristighfar dan beredar dari kawasan itu dengan segera.

Mujurlah kami tidak diapa-apakan oleh lembaga hitam berkenaan. Kami selamat sampai ke kampung lewat maghrib.

Sepanjang perjalanan, kami tidak bergurau seperti biasa kerana masih terkejut dengan kejadian tadi.

Malam keesokan harinya, kami duduk bersembang di kedai Mat Ali. Cuma Nasir tidak dapat join kerana demam dan masih terkejut. Waktu itu Pak Jais datang menghampiri kami.

Dia bertanyakan tentang lubuk yang kami pergi dan kami menceritakan apa yang telah kaki lalui kepadanya.

Kami hanya memandang sesama sendiri dan saya berkata kepadanya “kenapa tempat tu keras sangat Pak Jais?”

Pak Jais tersenyum dan memberitahu lubuk rusa itu memang keras dan berpenunggu. Dia terlupa memberitahu kepada kami perkara sebenar dan pantang larang tempat tersebut.

Di situ sebenarnya ada pantang larang. Tidak tahulah ia perkara benar atau tidak. Sesungguhnya peristiwa berkenaan akan saya ingat sampai bila-bila.

Tak kumpau punya, baca lah UMPAN seeNI!